Matematik och de digitala möjligheterna
I fredags arrangerade Linnéuniversitetet, CeLeKT-gruppen, Ung Kommunikation och matematikdidaktikerna ett erfarenhetsutbyte med Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet och Malmö högskola. Nyligen öppnades webbplatsen IKT i matematikundervisningen, ett projektsamarbete mellan Göteborgs universitet och Malmö högskola. Det finns en hel del erfarenheter presenterade, men mer från den internationella diskussionen. Det finns spridda öar i landet som jobbar med matematik och IT (i Katrins blogg En hel del matematik finns exempel), men tyvärr fortfarande alldeles för få. Ser man till hur många som försöker integrera matematikundervisningen med utomhusaktiviteter via mobil teknik är vi ännu färre, men Malmö högskola, också i samarbete med Smedingeskolan i Kungsbacka, finns. Viktigt att hitta samarbetsmöjligheter.
Under två år har nu Skolverket beviljat projektmedel för utveckling av matematikundervisningen. Skolhuvudmän över hela landet har skickat in ansökningar, närmare bestämt ca 2700. Alla ansökningar, både beviljade och avslagna, finns nu lagrade i SIRIS. Det innebär att det nu är möjligt att göra sökningar på verksamhetsår, kommun, status (om de är beviljade eller inte). Det är också möjligt att göra fritextsökningar. En snabb scanning visar på få beviljade projekt som på ett medvetet sätt syftar till att utveckla matematikundervisningen genom att använda datorer, internet och mobil teknik. Vi befinner oss i början av ett spännande och omfattande utvecklingsarbete.
Läs även andra bloggares åsikter om matematik, undervisning, datorer, internet, mobilitet
Kommentarer
Trackback