Nya initiativ från skolor

Veckan som gått har varit intensiv med möten och förberedelser för ansökan om examenstillstånd. Landets lärarutbildningar går på knä. Utbildningsplaner, kursplaner och ansökningar ska diskuteras, formuleras och sammanställas på alldeles för kort tid. Kvaliteten ska öka i den nya lärarutbildningen sägs i den politiska retoriken. Vi får hoppas det, trots att rimliga förutsättningar inte ges.

Men det finns andra saker att glädja sig åt. Nya initiativ tas från skolor och kommuner när det gäller att skapa förutsättningar för ökad kvalitet i undervisningen där digitala system finns med som en integrerad del. Syfte är klart formulerat: ökad måluppfyllelse. Jag skriver digitala system i stället för digitala verktyg. I de kompetensutvecklingsinsatser vi nu försöker skapa handlar det allt mindre om att enbart använda olika verktyg. Det handlar om att skapa hållbara strategier där den digitala tekniken är en del av ett integrerat system av olika delar som innefattar aktuellt innehåll, ämnets särart, design, lokala förutsättningar (exempelvis fungerande utrustning, åtkomst till internet), elevernas förförståelse och lärarens kompetens och kreativitet. Här är vi bara i början av ett medvetet kunskapsbygge.

Vi har denna vecka haft kontakt med två kommuner som visat sig intresserade av våra tjänster. I måndags genomförde vi dessutom en övning i matematik med åk 6-elever på en skola här i Växjö. Arbetspasset som omfattade 4 timmar hade planerats av ansvarig lärare på skolan, matematikdidaktiker och
Celektgruppen vid Linnéuniversitet. Uppgiften var att uppskatta höjden på några olika byggnader som ett led i förståelse av skala och proportionalitet. Eleverna skulle arbeta i grupper om tre, fotografera byggnaderna ur lite olika vinklar, spela in diskussionen när de resonerade om hur de skulle komma fram till höjden och sedan välja ett svarsalternativ. Detta gjordes med mobiltelefoner. När de kom tillbaka till klassrummet laddades innehållet i telefonerna upp på en webbsida och redovisning och diskussion genomfördes. Spännade att höra vilka olika strategier eleverna hade valt och hur de hade enats om ett gemensamt svar.

3D-projektioner av byggnaderna visades sedan upp med AR-teknik och eleverna fick uppskatta andra typer av byggnader och jämföra höjder. Även projektioner av kända byggnader t ex Eiffeltornet, Turning Torso och Cheops pyramid placerades på centrumkartan av Växjö. Just detta moment med AR-tekniken tillförde en extra dimension i arbetet eftersom det blev så påtagligt hur höga dessa var och som i sin tur ledde till en diskussion om andra höga byggnader.

Ur denna övning finns mängder med frågor att diskutera som har att göra med förståelse, inspiration, motivation och inte minst betydelsen av att synliggöra elevernas uppfattningar och sätt att resonera kring en utmanande uppgift. Men för att vi ska få något att diskutera så måste vi våga sjösätta experiment av olika slag och det är i detta perspektiv ett utvidgat samarbete mellan olika aktörer har sitt stora värde.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Du skriver att den digitala tekniken är en del av ett integrerat system av olika delar som innefattar aktuellt innehåll, ämnets särart, design, lokala förutsättningar (exempelvis fungerande utrustning, åtkomst till internet), elevernas förståelse och lärarens kompetens och kreativitet. Jag håller helt med dig om vad du skriver. Datorn skall ses som en del i allt annat runt den pedagogiska förmågan till att skapa bra förutsättnignar för inlärning. Att se datorn som en separat del försvårar enligt mig vårt sätt att utbilda och utveckla pedagogiken.

2010-08-15 @ 16:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback