Seminarium 2 med Apel: Delaktighet

image58I torsdags hade vi analysseminarium med Apel, d.v.s. tillsammans med Lennart Svensson, Ann Öhman och Agneta Halvarsson. Detta var det andra seminariet i vårt samarbete. Bakgrunden till samarbetet finns att läsa i min rapportering från det första analysseminariet. Den första rapporten finns också att läsa på vår hemsida.


I denna kartläggning har Apel koncentrerat sig på att intervjua representanter för temagrupper och externa samarbetspartners för att undersöka hur stor delaktighet de känner i projektet. Resultatet är både positivt och negativt. Positivt är att framförallt de externa samarbetsparterna känner stor delaktighet och att de får ut mycket av samarbetet i Ung Kommunikation. T.ex. säger man från Reaktor Sydost så här:

"Samarbetet med Ung kommunikation känns helt rätt för oss på Reaktor. Vi är alltid intresserade av att visa upp vår verksamhet utåt. Vi tycker att det är viktigt att föra in kunskaper om ung kommunikation i lärarutbildningen och att ligga i framkant när det gäller ny teknik och kommunikation. Samarbetet med Ung kommunikation är en del av vår omvärldsbevakning, en möjlighet att visa upp oss för nya verksamheter och knyta nya kontakter för att utveckla vårt arbeta ännu mer (Reaktor Sydost)"

Positivt är också att temagrupperna är engagerade i det konkreta arbetet. De upplever att de kan påverka innehållet.

Det som är negativt är att temagrupperna generellt sett har lite med de andra temagrupperna att göra. De upplever också att de inte har så stor kontakt med projektet som helhet. Kontakten blir sämre ju längre från projektledningen man befinner sig. Lärarna ute på skolorna känner minst delaktighet och möjlighet att påverka.

Detta är en kritik som vi från projektledningen måste ta allvarligt på. Lärarna ute på skolorna i temagrupper, men också utanför temagrupperna är väldigt viktiga för att vi överhuvudtaget ska lyckas i vårt uppdrag. Under seminariet framkom också att det fanns bristande kontakt mellan VFU-organisationen och projektet, vilket resulterade i att partnerområdesansvariga inte hade kunskap om temagruppsarbete i det egna partnerområdet.

Temagrupperna måste få bättre kännedom om varandra. Ett första initiativ i den riktningen tas måndagen den 10 september då representanter för temagrupperna träffas tillsammans och utbyter erfarenheter och kanske hittar ytterligare beröringspunkter som kan leda till ett vidgat samarbete. Det mötet leds av Kari Österling, Mötesverkstan och Gudrun Molander, KK-stiftelsen.

Kontakterna med VFU-skolorna måste bli en prioriterad fråga under det kommande året. Självklart är det svårt att nå ut till samtliga skolor och lärare i regionen. Det är en stor organisation med många inblandade. Men ett första mål måste vara att de samverkande skolorna och lärarna i temagrupperna måste göras delaktiga. Då ökar också möjligheterna till spridning på fler skolor i partnerområdet. Centrala aktörer är här förutom temagruppsledare och projektledning också partnerområdessamordnare och rektorer. Ett närmare samarbete med RUC, Regionalt UtvecklingsCentrum är nödvändigt. Men vi möter också ett ökat intresse från enskilda kommuner som vill samarbeta. Det kan vara viktiga vägar att nå lärarna på.

Under seminariet diskuterades också temagruppen som form för utvecklingsarbete. Just att det finns representanter från både lärarutbildare, verksamma lärare, studenter och externa samarbetspartners är något positivt. Kan den leva vidare utan externa projektmedel? Frågan väcktes av Lennart Svensson. Lärarutbildningen kommer under de närmaste åren att genomgå omfattande förändringar. Precis som för projektet som sådant måste förändringar i lärarutbildningen förankaras och människor göras delaktiga i förändringsarbetet. Om temagrupper som konstruktion kan fylla en aktiv roll är en öppen fråga fortfarande. Vi måste arbeta vidare på modellen och hitta både teoretiska och utvecklingsbaserade erfarenheter.

Samarbetet med Apel är viktigt som framgår av ovan. Vi får syn på styrkor och svagheter. Rapporten från detta seminarium kommer också att läggas ut så fort den är färdigbehandlad, någon gång i slutet på september.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback