Eleverna saknar moderna läromedel

Skolinspektionen rapporterar i en nyligen gjord kartläggning att elever i åk 4 och 5 saknar aktuella läromedel, är inte avpassade efter elevernas behov och täcker inte viktiga delar av ämnet kemi. Det är sällsynt att läromedel utvärderas och få skolor använder digitala läromedel.

Detta är ytterligare en rapport från Skolinspektionen där det finns påtalade brister i den naturvetenskapliga undervisningen i svensk grundskola. Tidigare har fysikämnet granskats. Även Teknikdelegationen har pekat på brister. Anmärkningsvärt är också att de digitala möjligheterna inte utnyttjas. Framgångsrik naturvetenskaplig forskning och utveckling skulle vara otänkbar utan digital teknik.

Det växer fram en bild av den tekniska och naturvetenskapliga undervisningen i Sverige som kanske delvis förklarar de försämrade resultaten i t.ex. PISA. Det är kanske inte så enkelt att bara beskriva elevernas bristande intresse som motiv för försämrade resultat som ibland skymtat fram i diskussionen. Det är kanske dags att ansvariga skolhuvudmän och lärare börjar se lite mer självkritiskt på sin egen verksamhet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Stefan

En av de inspekterade skolorna finns min kommun och tidningarna rapporterade snabbt om inspektionens kritik av omoderna läromedel. Min nyfikenhet fick mig att titta närmare på inspektionsrapporten o då börjar jag undra vad Skolinspektionen sysslar med. Hade jag varit läroboksförfattare hade jag kunnat åberopa rapporten o säga att Skolinspektionen kräver att eleverna har en lärobok - att köra med lösblad är inte OK - det klarar inte lärarna av. Ja, sen hade jag givetvis sett till att min lärobok innehöll lika många händer som kan tolkas som kvinnliga/manliga o vita/färgade. Huruvida kemiundervisningen på skolan verkligen ger något resultat verkar inte vara intressant. Det är kanske dags att börja titta på kvaliteten på Skolinspektionens arbete!

2011-01-16 @ 18:11:49
Postat av: Lennart Axelsson

Hej,

Det här var intressant! Är rapporteringen verkligen så dåligt underbyggd? Du får gärna specificera dig mer.



Hälsningar

Lennart



2011-01-16 @ 22:40:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback