Gymnasieskolor investerar
De kommunala gymnasieskolorna i regionen investerar i nya datorer till alla lärare och elever. Bl.a. är Älmhult och Växjö på gång. De är inte ensamma. Fler och fler skolor i landet börjar med detta. Jag hittade Ambientprojektet som försöker ta fram goda exempel (länk via Matias Davidssons blogg där också en lista på skolor med 1-till-1 finns).
Simon Winter och jag besökte i fredags Teknikum i Växjö och diskuterade hur skolan förbereder sig för den nya miljön. En nystart på detta sätt inrymmer många frågor som dels har att göra med fysisk miljö, dels med infratruktur och säkerhet, dels med frågor om lärares förhållningssätt och förändringar i det profesionella utövandet. Alla tre frågorna djupt beroende av varandra. Om varje elev har sin egen dator med till klassrummet och har ständig internetuppkoppling, vilka krav ställer det då på läraren att skapa förutsättningar för ett gemensamt arbete och lärande. Att inte utnyttja den kapacitet som datorerna har är väl knappast en framkomlig väg. Men hur få eleverna att arbeta tillsammans och samlas kring gemensamma frågor. För det måste väl ändå vara vitsen om man möts i ett klassrum. Hur ser det pedagogiska upplägget ut? Vilka uppgifter (gäller både lärare och elever) utförs i klassrummet och vilka kan utföras utanför? Hur ska klassrummet möbleras? Vad krävs av säkerhet, support och backup?
Det finns mängder med obesvarade frågor. Samtidigt finns knappast någon annan utväg än att faktiskt våga prova under helt öppna former. Tekniken är i dag så transparent och mobil att man svårligen kan stänga klassrummet från yttervärlden. För eller senare har alla elever mobila enheter som har direktuppkoppling mot nätet. Då är det trots allt bättre att lärare och elever tillsammans utformar den miljö som man vill arbeta i, utifrån de förutsättningar som ges av ämnets och skolans förutsättningar. Trösten till alla lärare som känner trycket från omgivningen är att alla förr eller senare ställs inför samma utmaning. Ingen har de rätta svaren. Den erfarenhet som den samlade lärarkåren har är unik i bredd och djup. Därför är det viktigt att dela erfarenheterna.
Läs även andra bloggares åsikter om gymnasieskolor, datorer till alla, fysisk miljö, infrastruktur, lärarprofession
Kommentarer
Trackback