Erfarenheter från temagruppen "Rörlig bild och andra medier som en kunskapsform"

Den nya tekniken och den mediekultur vi lever i gör att stillbilder och rörliga bilder blir allt vanligare runt om oss i samhället, och det blir också lättar och lättare för vem som helst att exempelvis med en mobiltelefon både producera, redigera och distribuera bilder och filmer.

Om skolan ska spegla den här utvecklingen krävs ett stort arbete både för kompetenshöjning, och för analys och bedömning av produktion av bilder och filmer. Det här området är vad temagruppen, ledd av Maria Stam på Linnéuniversitetet (tidigare Högskolan i Kalmar) och Magnus Engvall vid Reaktor Sydost, har ägnat sig åt.

Gruppen startade hösten 2007 och verkar ha fortsatt en bit in på 2009, men den rapport som finns från projektet gäller läsåret 2007-08.

De nyckelord som har använts är lärande, kvalitet, bedömning och analys, men huvuddelen av arbetet har fokuserat på kvalitet och bedömning, och det är säkert en bra strategi, eftersom det behövs en diskussion om de här grundläggande aspekterna i en skola som annars mest har fokuserat på språkliga texter.

Gruppen har knutit till sig studenter, mediepedagoger samt lärare på två skolor: Ringsbergsskolan i Växjö och Färjestadens skola i Mörbylånga kommun.

Det finns i rapporten en intressant diskussion om form och innehåll, och mellan de liknande "mediespecifikt mål" och "instrumentellt mål". Det som menas är att man ska vara medveten om syftena med olika produktioner: en viss film kan göras för att lära sig att göra film, eller för att innehållet i filmen är det intressanta. (Ofta överlappar syftena förstås, så att en film som gjordes för att lära sig filma även kan användas för sitt innehålls skull, men framför allt med ny och lite komplex teknik blir det lätt formen/det mediespecifika som tar överhanden.)

Rapporten från gruppen är ganska lång, och för att förtydliga en del diskussioner kunde man hämtat referenser från den engelskspråkiga litteraturen om exempelvis "media literacy" eller "technology-enhanced learning". Ett problem är ju att många av begreppen i den litteraturen försvårar en vettig diskussion på svenska...

Det finns också ett par artiklar från Ung kommunikation om temagruppen (1, 2), och en blogg som delvis överlappar med innehållet i rapporten. En del diskussion har skett med andra temagrupper via bloggen, som här.

/Simon Winter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback