Nätbaserad utbildning

Ledningsgruppen i Ung Kommunikation höll sitt första möte för terminen igår. En viktig programpunkt var det fortsatta arbetet inför 2010. Tre lärosäten finns med i projektet och två står inför en stor omorganisation. Växjö universitet och Högskolan i Kalmar går samman och bildar det nya Linnéuniversitetet. Dessa två lärosäten har lärarutbildning som är fokus för Ung Kommunikation. Blekinge Tekniska Högskola är också en partner i projektet, men saknar lärarutbildning och dagens diskussion handlade delvis om vilka gemensamma uppgifter vi står inför.

Lördagens DN gav oss draghjälp. Under rubriken Korta distansen tar huvudledaren upp distansstudier:

"Studenter fördjupar sin kunskaper genom att diskutera ofta och mycket med varandra. Det är svårt vid distansstudier. Därför är expansionen av högskolan-i-hemmet olycklig.
"

Denna ståndpunkt motiveras med märklig sifferexercis och grumliga argument:

"I fjol tog studenten 80 procent av de poäng hon skulle. Denna snittsiffra skulle varit högre om det inte varit för distansarna."

Kvalitet uppnås vid diskussion ansikte mot ansikte:

"De flesta på-plats-studenter vittnar om att de stora aha-upplevelserna och den djupa inlärningen har kommit i täta diskussioner med kurskamrater snarare än genom föreläsningar. Denna form av vridande och vändande på teorier låter sig inte göra på nätet hur många chattrum och webbkameror man än har. Det blir mer av inbankning än insikt när man aldrig, eller sällan, möts ansikte mot ansikte."

DN står för en gammaldags syn på nätet som möjlig arena för lärande. Man verkar förväxla modern högskoleutbildning med gamla Hermodskurser. Det finns en föreställning om att högskoleutbildning blir bättre om de genomförs på plats i fysiska möten. Att man nu diskuterar hur man kan förbättre all form av utbildning genom att använda sig av internets förändrade struktur, där sociala medier och samarbetstekniker utvecklas, verkar ha gått DN alldeles förbi. Det finns ingen motsättning mellan det fysiska mötet och nätet som mötesplats. Dessa miljöer kompletterar varandra. Kvalitetshöjningen ligger i att skapa så goda och varierande möjligheter för lärande och kunskapsutveckling som möjligt och då ger nätbaserade resurser, rätt använda, spännade utvecklingsmöjligheter som inte funnits tidigare.

Därför ser också distansutbildningen väldigt olika ut till sin struktur. Att kalla den "högskolan-i-hemmet" och karaktärisera den som "inbankning" till skillnad från "på-plats" som ger "aha-uplevelser" är inget annat än populistisk retorik. Vad som däremot behövs är ett seriöst utvecklingsarbete som förutsättningslöst arbetar med IT och lärande, för att på olika sätt öka kvaliteten i all högskoleutbildning.

Därför fanns också enighet i ledningsgruppen om att just detta område är viktigt för Ung Kommunikation och på ett utmärkt sätt förenar verksamhetsutveckling både på Blekinge Tekniska Högskola och på det nya Linnéuniversitet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback