Digital kompetens bland Järfällas rektorer

I fredags var jag inbjuden till Järfälla kommun. Kommunen har ett ambitiöst kompetensutvecklingsprogram för chefer i förskolor, grund- och gymnasieskolor. Målsättningen är att att stödja skolutveckling och skapa bättre möjligheter för det pedagogiska ledarskapet. Positivt med gemensamma möten över skolgränserna.

Jag tog min utgångspunkt i Ung Kommunikations frågor, först i ett samhälleligt perspektiv, sedan med sikte på skolans ansvar och specifikt hur vi kan se på digital kompetens. Frågan om vad digital komeptens betyder är inte alldeles enkel att besvara. På lärarutbildningen är vi själva mitt uppe i ett arbete med att ringa in betydelsen och jag valde att tillsammans med rektorerna försöka utveckla frågan mer generellt , men också i ett skol och ledarskapsperspektiv. Jag använde mig av nedanstående mindmap:


Vi har styrdokument och infrastruktur som viktiga ramfaktorer. Vi förutsätter också att det finns en vilja till utveckling och förändring i yrkesutövningen. Utgår vi ifrån de tre dimensionerna som tas upp i lärarutbildngens förslag och betraktar dessa i perspektiv av olika kunskapsnivåer, exempelvis kulturell, didaktisk, teknisk och historisk, kan man i en matris bygga ett innehåll, som kan se lite olika ut beroende på ett individuellt eller organisatoriskt perspektiv:


I workshopen använde vi Google Docs för att få några utgångspunkter för diskussion. Rektorerna kan sedan antingen använda den matris vi kom fram till som utgångspunkt för diskussion med sina lärare eller på motsvarande sätt använda matrisen för att låta lärarna själva diskutera fram ett innehåll. För den enskilde läraren kan sedan vägen till utvidgad digital kompetens gå på olika sätt beroende på var man startar i matrisen.

Det mest intressanta vara att lyssna till den diskussion som uppstod i grupperna och den vilja som fanns att verkligen utveckla dessa frågor. Förhoppningen är att dessa diskussioner gav inspiration till ett vidare arbete på de olika skolenheterna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback