Skolverkets referensgrupper

I fredags hade Skolverket inbjudit de två referensgrupper, IT-pedagoger och Kolla Källan, som är knutna till det IT-pedagogiska arbetet, till en gemensam dagskonferens. Det är ett imponerande arbete som genomförs på verket, med en hög ambition att bli verkliga resurser för skolor och skolbibliotek runt om i landet. Inspiration via IT-pedagogsidorna, upphovsätt och informationssökning via Kolla Källan och länkar till användbara källor, via Länkskafferiet är några av de tjänster som erbjuds.

Stefan Pålsson, bloggare och skribent både på KK-stiftelsen och Skolverket höll under konferensen en mycket intressant föreläsning på temat "Sociala medier och gemensamt kunskapande förändrar skolan". Han lyfte fram det historiska perspektivet med referenser till Wilhelm av Humboldt och Marshall McLuhan. Humboldt är en av grundpelarna i begreppet "bildning" som bl.a. manifesterades i uppbyggnaden av Humboldt Universtät zu Berlin 1810. Stefan Pålsson menade att begreppet skapades i en tid med speciella förutsättningar och de förutsättningarna ser annorlunda ut idag. Vi borde för en diskussion om vad vi med dagens samhälle vill definiera som bildning.

Marshall McLuhan myntade begreppet "rear-view mirror", dvs människor har en tendens att se framtiden i backspegeln i stället för att studera det som händer nu och vad det kan innebära för framtiden. Det gäller vårt förhållande till tekniken och till de nya medieformer som möjliggjorts av internet. Stefan Pålsson citerade här också William Gibson: "Framtiden är här men den är ojämnt fördelad". Det är därför så svårt att både förstå och veta vart den bär hän. Det finns inga färdiga svar. Men diskussionen är viktig.

Och diskuterade gjorde vi i grupper under eftermiddagen. Det var mycket spännande att ta del av de olika erfarenheterna som finns i de båda referensgrupperna. Här finns lärare, fritidspedagoger, museiepedagoger och skolbibliotekarier som har utomordentliga erfarenheter av arbeten med nätet och olika typer av medier. Här finns också en bra källa till samarbete för lärarutbildningar i landet som nu funderar över hur IKT-området behöver utvecklas. Samarbete kan ske inom VFU-organisatioen, regionalt utvecklingscentrum eller i direkta utvecklingsprojekt. Utmaningen är, som vi också märker i projektet, att gå över organisationsgränserna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback