Det digitaliserade livet
På Högskolan i Kalmar höll igår Tomas Kroksmark en mycket spännande och intressant föreläsning med rubriken Digitaliserat lärande. Detta var ett samarbete mellan Ung Kommunikation och AV-Media i Kronoberg och Kalmar. Det fanns också möjlighet att ta del av föreläsningen i Växjö. AV-Media arrangerade en sändning via Adobe Connect.
En utförligare redovisning av Tomas Kroksmarks föreläsning kommer inom kort på vår webb. Föreläsningen med dess tillhörande bilder kommer också att finnas tillgängliga och rekommenderas starkt. Den bärande frågan för Tomas Kroksmark var vad vi egentligen ska lära i skolan. Mycket av det vi håller på med idag har ingen koppling till det lärande som sker i informella sammanhang utanför skolan som i spel, bloggar och fan fiction-berättelser. I detta informella lärande stimuleras och utvecklas förmågor som vi inte kommit åt i den traditionella undervisningen, men som är ytterst väsentliga. Om vi inte gör något åt dessa skillnader riskerar skolan att tappa både i legitimitet och faktiska resultat.
Vi påverkas av den digitala världen i mycket högre utsträckning än vad vi är medvetna om och vad det betyder är svårt att veta idag eftersom vår anpassning till alla dessa nya medier gått så fort. Men en minst lika intressant fråga är på vilket sätt det digitala livet påverkas av våra idéer och föreställninga från det "verkliga" livet? Självklart är det så, men hur kan vi få syn på detta? Ett intressant och mycket spännade exempel visades i SVT:s K-special Virtuell perfektion.
I spelen skapas nya världar med speciella förutsättningar. I takt med att alltfler människor världen över deltar i dessa virtuella spel framträder också frågor om makt, inflytande och demokrati. Följaktligen uppstår strider och konflikter som i det verkliga livet. Spelen kommer då inte bara att handla om att "knäcka koden" hos spelkonstruktören, utan att faktiskt också påverka förutsättningarna. Hierarkier förändras och spelen förändras organiskt.
Ett fantastiskt underlag för diskussion om politik, samhälle, filosofi, historia, virtualitet! Se hela filmen. Fram till den 29 november finns möjligheten i SVT Play.
Läs även andra bloggares åsikter om skola, lärande, digitalisering, spel, fan fiction, virtuell värld, virtuell perfektion
En utförligare redovisning av Tomas Kroksmarks föreläsning kommer inom kort på vår webb. Föreläsningen med dess tillhörande bilder kommer också att finnas tillgängliga och rekommenderas starkt. Den bärande frågan för Tomas Kroksmark var vad vi egentligen ska lära i skolan. Mycket av det vi håller på med idag har ingen koppling till det lärande som sker i informella sammanhang utanför skolan som i spel, bloggar och fan fiction-berättelser. I detta informella lärande stimuleras och utvecklas förmågor som vi inte kommit åt i den traditionella undervisningen, men som är ytterst väsentliga. Om vi inte gör något åt dessa skillnader riskerar skolan att tappa både i legitimitet och faktiska resultat.
Vi påverkas av den digitala världen i mycket högre utsträckning än vad vi är medvetna om och vad det betyder är svårt att veta idag eftersom vår anpassning till alla dessa nya medier gått så fort. Men en minst lika intressant fråga är på vilket sätt det digitala livet påverkas av våra idéer och föreställninga från det "verkliga" livet? Självklart är det så, men hur kan vi få syn på detta? Ett intressant och mycket spännade exempel visades i SVT:s K-special Virtuell perfektion.
I spelen skapas nya världar med speciella förutsättningar. I takt med att alltfler människor världen över deltar i dessa virtuella spel framträder också frågor om makt, inflytande och demokrati. Följaktligen uppstår strider och konflikter som i det verkliga livet. Spelen kommer då inte bara att handla om att "knäcka koden" hos spelkonstruktören, utan att faktiskt också påverka förutsättningarna. Hierarkier förändras och spelen förändras organiskt.
Ett fantastiskt underlag för diskussion om politik, samhälle, filosofi, historia, virtualitet! Se hela filmen. Fram till den 29 november finns möjligheten i SVT Play.
Läs även andra bloggares åsikter om skola, lärande, digitalisering, spel, fan fiction, virtuell värld, virtuell perfektion
Kommentarer
Trackback