Bloggar, bilder och skolans ansvar

I veckan höll Tom Gagner och jag en föreläsning för VFU-samordnare vid Högskolan i Kalmar. Vi gjorde en bred belysning, från utgångspunkterna för vårt arbete i Ung Kommunikation, till vad som konkret görs i verksamhetsutveckling. Vi försökte också knyta an till diskussionen om sociala medier och de nya kommunikativa formerna som fortfarande växer på nätet.

En intressant diskussion uppstod om användningen av bloggar. Det finns en rädsla hos flera lärare och skolledare över den öppenhet som bloggverktyget ger. Man är rädd att det publiceras för mycket av bilder och texter som kan vara kränkande för lärare, elever och föräldrar. Denna tveksamhet är något som också AV-Medias IT-pedagoger vittnat om.

Det är en befogad och nödvändig diskussion. Det är viktigt att skolorna känner en trygghet i användningen och vilka konsekvenser det kan få. Samtidigt kan knappast rädslan för integritetskränkningar vara orsak till att undvika användningen.

Sociala medier är idag så vanligt förekommande och används också av en stor grupp elever, vissa med kunskap och ansvar, andra utan tanke på konsekvenser för någon annan. Även om skolan backar från användning så hittar informationen ut. I dag genomförs också ett omfattande arbete med individuella utvecklingsplaner. Dessa dokument ägs av skolan och är därmed offentliga handlingar. Det prövas också olika typer av digitala system för enkel publicering.

Ovanstående visar att den digitala utvecklingen ställer en  mängd svåra frågor på sin spets. Det är troligt att föräldrar är mer intresserade av att ta del av skolans innehållsliga verksamhet där wikisar och bloggar ger stora möjligheter snarare än att de individuella utvecklingsplaner som tas fram i personliga samtal mellan lärare, elev och förälder görs offentliga. Detsamma gäller säkert också lärare och elever. Men här finns tyvärr för lite stöd från skolmyndigheterna i hur dessa frågor ska hanteras.


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,

Kommentarer
Postat av: Kristina

Spännande inläg, speciellt om social medier och dess tänkbara användning i skolan. Personligen är jag av den uppfattningen att genom att jag valt att vara öppen så har också tilltro till min verksamhet stigit, föräldrarna har genom mina bloggprojekt insett att skolverksamheten har utvecklats. Att den är professionell och att jag faktiskt vet vad jag håller på med, liså mina elever.

K

Postat av: Lennart Axelsson

Hej, Roligt att höra av dig, även om jag är lite långsam i responsen. Håller helt med dig. Ett professionellt förhållningssätt synliggörs tydligt om man på ett öppet sätt kommunicerar med föräldrar och elever. Lärararbetet går från ett slutet och stängt klassrumsperspektiv till en öppen kommunikation med omvärlden utanför skolan. Detta är också viktigt för en utveckling av lärarrollen.

Ha en skön sommar. Lennart

2009-06-25 @ 15:07:18
URL: http://www.ungkommunikation.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback