Kris i skolan?

Radioprogrammet Kris i skolan hade i höstas en uppmärksammad serie om tillståndet i de svenska skolorna med utgångspunkt i de internationella mätningarna PISA, TIMSS och PIRLS och utbildningsminister Jan Björklunds tolkning av dessa.  En uppföljning av dessa program gjordes i söndags med ett program om hur våra grannländer påverkats av dessa undersökningar.

Beklämmande nog visar programmet att internationella undersökningar landar i en pågående utbildningsdebatt i de enskilda länderna och utnyttjas medialt och politiskt för att nå vissa bestämda mål. Dessa har inte så mycket att göra med vad undersökningarna faktiskt visar, utan handlar mera om vilka ideologier och visioner som finns om utbildningspolitiken.

Detta visas också i en avhandling från Uppsala universitet gjord av Daniel Pettersson, Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av  skolan. Han säger bl.a. så här i intervjun i Skolporten:

"Det som har förvånat mig mest är att det varit så tyst från forskarsamhället när det gäller hur man tolkar undersökningarna. Tolkningsrätten har helt okritiskt getts till ett antal skolpolitiker."

Just nu arbetar CERI, en forskningsenhet inom OECD med att förbereda en undersökning i medlemsländerna om hur det ser ut med IT i lärarutbildningarna. Resultaten blir intressanta, men med tanke på ovanstående, minst lika intressant blir att följa de mediala och politiska reaktionerna på resultaten. Eller också inte. Om resultaten är extremt goda, som t.ex. i TIMSS 1995 när det gällde matematikkunskaper, kan dessa resultat gå spårlöst förbi eller om resultaten är dåliga, så kan dessa också gå spårlöst förbi, eftersom just IT i skola och högre utbildning inte nu står så högt på den utbildningspolitiska agendan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback