Tankar inför det nya läsåret

Den här veckan inleder lärarna det nya läsåret på skolor runt om i landet. Det dröjer ytterligare någon vecka tills det är dags för eleverna. Jag var i Mjölby igår och föreläste för lärare i gymnasieskola och vuxenutbildning. Kändes mycket positivt att få vara med i inledningen och formulera viktiga frågor inför terminsstarten. Utgångspunkten var naturligtvis de frågor som vi arbetar med i Ung Kommunikation. Att dessa frågor fortfarande är viktiga  visas inte minst i den EU-konferens som anordnades i Göteborg den 29-30 juli, För en kreativ generation - barn och unga i det nya kultur- och medielandskapet. Kulturminister Lena Adelshon Liljeroths förklarar utgångspunkten:

"En viktig målsättning för den här konferensen är att lära oss mer om såväl möjligheterna som problemen i det nya kultur- och medielandskap som våra barn och unga möter. De digitala kulturplattformarna skapar nya och ofta svåra frågor som, trots att de har olika infallsvinklar, tydligt hänger ihop. Och i centrum står faktiskt nästan alltid de unga!"

Trist var att det svenska utbildningsdepartementet inte fanns med eftersom frågorna i mångt och mycket hänger samman med vad som händer i skolan. Ska bli intressant att följa upp resultatet av konferensen. Ännu så länge finns endast kulturministerns inledningsanförande och den avslutande paneldiskussionen utlagd.

Annars har sommaren innehållit ett antal intressanta ingångar till de frågor vi arbetar med i projektet. Jag vill slå ett slag för boken Digitalis filosofi, skriven av Simon Winter och Per Johansson.

Digitalis filosofi är en fristående lärarhandledning till den lilla publikationen Digitalis filosoferar som togs fram som ett diskussionsunderlag för elever av Jessica Linde vid Interactive Institute och Sofie Sjöstrand, Nätverket SIP.
Det är en bok på 68 sidor, producerad av .se och kan beställas utan kostnad därifrån eller via Infontology.

Citerat från bokens baksidestext:
"Den här boken lägger ett pussel där bitarna utgörs av mänskliga relationer, datorer, tankemodeller och olika sätt att uppleva verkligheten. I pusslet kan man ana ett mönster. Vad som verkar vara helt olika saker kan i själva verket hänga nära samman."

Texten säger en del om innehållet. Boken är ganska snabbläst, men när man kommit till avslutningsorden inser man att den fordar lite mer eftertanke och då får man gå tillbaka och ta ett kapitel i taget och reflektera över vad som verkligen sägs. Bra är att det finns övningar och frågor som kan göras tillsammans med elever, i lärarkollegiet eller helt för en själv, för att fördjupa förståelsen. Och det finns mycket att förstå i den nya värld som växer fram.

Simon och Per har också skrivit en intressant artikel, Läraren blir viktigare med IT i klassrummet, till Internetdagarna som arrangeras av .se den 3-5 november. Artikeln tar på ett förtjänstfullt sätt upp förhållandet mellan läraren, läroboken och de nya möjligheter som den digitala tekniken medger. Precis just den frågan som en av lärarna i Mjölby tog upp med mig efter föreläsningen. Han beskrev att han alltmer gick ifrån de oftast dåligt uppdaterade läroböckerna till eget skapat material eller alldeles färska resurer på nätet och de möjligheter detta gav för eleverna att själva vara med i upptäckandet. Frågan om hur läromedel i vår tid ska se ut är het!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback