Landstinget Kronoberg och censurering av Hans Rosling, professor i folkhälsovetenskap

I torsdag inledde vi ett samarbete med Kungsmadskolan i Växjö kring digital kompetens med utgångspunkt i kärnämnena svenska, matte, engelska och samhällskunskap där samarbetet med medielärarna är centralt. Kungsmadskolan har tidigare deltagit i samverkan med Växjö universitet och Ung Kommunikation i temagruppen Film och medier i lärarutbildning och lokal skolutveckling.

Vi samlades på konferensanläggningen Ekhagen Kurs och konferens i Grimslöv strax utanför Växjö. Utgångspunkten för första dagens diskussioner var vårt gemensamma uppdrag som lärare och lärarutbildare och vad som krävs i kunskap och medvetenhet om förändringar i vår tid. I min inledning ville jag lyfta fram två exempel på just dessa förändringar. Det ena exemplet var från EU-konferensen Att främja en kreativ generation - barn och unga i det nya kultur- och medialandskapet som hölls i Göteborg den 29-30 juli. Det andra exemplet var Hans Roslings fantastiska film på YouTube som visar på ökade möjligheter till förståelse av världen genom visualisering av komplicerad statistik.

Döm om min förvåning när följande meddelande dyker upp på skärmen:



Först trodde jag det var något fel på min egen dator, men efter konsultation med personalen fick jag reda på att  YouTube är spärrad på landstingets internetlina. Troligen är datorerna på Grimslövs folkhögskola också spärrade eftersom Landstinget Kronoberg är huvudman för folkhögskolan. Det skulle vara intressant att få en motivering till varför denna informationsresurs är spärrad i en organisation som påstår sig värna om kunskap.

Nu gav denna restriktion upphov till en mycket intressant diskussion om ansvar och falsk tillit till tekniska spärrar, en diskussion som också Kungsmadskolan måste föra. Det är lätt att skölja ut barnet med badvattnet om tekniska schablonlösningar tillåts bestämma förutsättningarna.

Eftersom det idag inte är ovanligt med trådlösa modem så var det fullt möjligt att ändå ta del av Hans Roslings film. Konferensen kunde fortsätta och fördjupa frågeställningarna, bl.a. att diskutera hur kärnämnena kan utvecklas genom att integrera användningen av digitala resurser i undervisningen. Vi återkommer till Kungsmadsskolans mycket spännande projekt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback