Mobiltelefoner som stöd för lärandet
Mobiltelefoner, är det något som till varje pris ska hållas utanför skolans väggar eller kan man göra användningen till något produktivt eftersom de flesta elever i varierande åldrar faktiskt har en mobiltelefon av god kvalitet med både kamera och mp3-spelare. Den hittills förda debatten har till stora delar handlat om möjligheterna för lärare att beslagta och stoppa användningen.
Jag noterade att det senaste programmet, del 3 i programserien Kris i skolan också hade uppe detta med mobiltelefoner. Från att ha varit och kanske fortfarande på många håll upplevs som ett störande moment, börjar man mer och mer diskutera vikten av att skapa en gemensam syn mellan lärare och elever på användandet i klassrummet. Det måste finnas en respekt för mobiltelefonens roll idag som kommunikationsmedel och möjligheterna till konstruktiv användning. Då är också sannolikheten större att respekten hos våra ungdomar ökar för när, var och hur den passar i klassrummet.
Att hitta modeller för hur man på olika sätt kan använda mobil teknik i lärandeperspektiv arbetar vår temagrupp Amulets med. Läs mer på vår hemsida och på bloggen.
Läs även andra bloggares åsikter om mobiltelefon, mobilt lärande, mobilitet, lärande, mobiltelefon i skola
Nu har en undersökning vid University of Nottingham presenterat en studie, Mobile phones help secondary pupils to connect with their lessons, där användningen av mobil teknik givit positiva erfarenheter. På fem secondary schools har elever i 14-16 års åldern tillsammans med lärare använt egna eller av skolan inköpta mobiler. Mobilerna användes bl.a. till dokumentation med kamera, kommunicera med lärare och kamrater, hålla koll på tider, tidtagning. Men forskarna framhåller också att användningen inte är oproblematiskt och att det behövs tid att diskutera och skapa fungerande rutiner.
Jag noterade att det senaste programmet, del 3 i programserien Kris i skolan också hade uppe detta med mobiltelefoner. Från att ha varit och kanske fortfarande på många håll upplevs som ett störande moment, börjar man mer och mer diskutera vikten av att skapa en gemensam syn mellan lärare och elever på användandet i klassrummet. Det måste finnas en respekt för mobiltelefonens roll idag som kommunikationsmedel och möjligheterna till konstruktiv användning. Då är också sannolikheten större att respekten hos våra ungdomar ökar för när, var och hur den passar i klassrummet.
Att hitta modeller för hur man på olika sätt kan använda mobil teknik i lärandeperspektiv arbetar vår temagrupp Amulets med. Läs mer på vår hemsida och på bloggen.
Läs även andra bloggares åsikter om mobiltelefon, mobilt lärande, mobilitet, lärande, mobiltelefon i skola
Kommentarer
Trackback