Participatory Academy

Så gick den då av stapeln, Participatory Academy i Växjö i fredags. Konferensen som blev något mindre i omfång än planerat. Men mycket intressant. Ett gott möte mellan lärande, media och design.

Elza Dunkels inledde, som alltid påläst och intressant. Förutom att redogöra för innehållet i sin avhandling och föra resonemanget något längre, ställde hon två intressanta frågor som man kan fundera vidare över.
Varför finns det så många som uttalar sig om saker som man uppenbarligen inte begriper? Hela diskussionen om ungas nätkulturer bygger oftast på antaganden om nätet som inte stämmer med verkligheten.
Varför tar det så lång tid för utbildningssystemet att anamma nya tekniska lösningar när dessa uppenbarligen lyckas både nå och attrahera en ung publik?

Fredrik Wass
, (inte Henrik som vi tidigare upgivit) konferensens andra, mycket intressanta huvudtalare, gjorde en bred genomgång av den utveckling som nu sker på nätet som har att göra med de sociala nätverken. Han gav ett exempel på dess betydelse också i ett företagsekonomiskt perspektiv i en jämförelse mellan en traditionell webbsida och ett socialt nätverksforum. Om jag nu kommer ihåg siffrorna rätt så gör en besökare på en traditionell webbplats ca 4 sidbyten innan man lämnar siten. Motsvarande siffra på en social nätverkssite är 80! 

Fredrik Wass är inne på samma fråga som Elza berörde i sittt anförande, i sitt blogginlägg "Okunskap leder till medieförakt".  Han citerar Kristin Heinonen. Hon menar att bristen på kunskaper om hur nätet och dess sajter fungerar hotar att sänka förtroendet för nyhetsmedierna eftersom rapporteringen är så undermålig.

Daniel Spikol från vårt eget lärosäte (och som för övrigt går upp med sin lic-avhandling i morgon) fick äran att hålla det avslutande föredraget och trots den sena fredagseftermiddagen så höll han kvar  både intresset och större delen av publiken. I perspektiv av den utveckling som skisserades av de båda föregående talarna så uppehöll sig Daniel vid den svåra frågan vad det innebär att designa digitala miljöer som både utmanar och förstärker de lärmiljöer som finns inom utbildningssystemet men också i informella miljöer utanför skolan. En hel del av Daniels arbete har gjorts inom ramen för temagruppen Amulets i Ung Kommunikation.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik Wass

Hej. Kul att ni gillade min föreläsning! Ville bara korrigera mitt förnamn lite. Det ska vara Fredrik. :)



Ha det fint!

Postat av: Lennart Axelsson

Ber om ursäkt. Ibland går det lite väl fort. Vi korrigerar. På återseende. Hälsningar Lennart

2008-09-18 @ 07:38:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback