IT-pedagoger hos Myndigheten för skolutveckling

Myndigheten för skolutveckling har en referensgrupp av IT-pedagoger från olika kommuner i landet. Jag har också inbjudits att delta och under fredagen träffades vi. Mötet handlade bl.a. om hur Myndigheten arbetade med att stödja skolan och lärarna med information hur de ska följa de upphovsrättsliga regler som finns och hur licenssystemet Creative Commons kan användas. Det är en stor fråga och när dessutom jurister går bet på att reda ut hur gränserna ska dras, hur ska då lärare kunna hantera dessa frågor. Ett exempel  på gränsdaragningsproblematik är Officepaketets Clipartbibliotek. Får man använda dessa bilder i sidor som läggs ut på nätet? Inte alldeles självklart, enligt en förfrågan till Microsoft från en av IT-pedagerna. Helt klart är att en vidgad användning Creative Commons-licenser underlättar kunskapsspridning och tolkning av rätten till användning.

Trots svårigheterna är det ett förtjänstfullt arbete som Myndigheten gör för att på ett så överskådligt sätt som möjligt förklara vad som gäller i upphovsrättsliga frågor, se webbresursen Kolla källan. Överhuvudtaget är det ett utmärkt arbete som Myndigheten för skolutveckling gör när det gäller att stödja skolornas arbete med IT och digital kompetens. Flera väldigt bra resurser utöver Kolla källan finns, som t.ex.PIM, Multimediabyrån och IT för pedagoger. Referensgruppen av IT-pedagoger är också ett bra initiativ och en intressant grupp som håller på med spännade skolutveckling. Det visar sig väldigt tydligt att många skolor och kommuner ligger långt framme när det gäller att utveckla skolans arbetsformer med de ny digitala resurser som finns. Här borde lärarutbildningarna vara en självklar partner och tillsamman med skolorna vara med i utvecklingsarbetet och föra in erfarenheterna i lärarutbildningen. Då finns möjlighet till både forskningsanknytning och vidgat utvecklingsarbete som kan öka spridningseffekterna.

I höst upphör tyvärr Myndigheten och dessa resurser flyttar över till Skolverket. Det är en ny omorganisation som beslutades av den nya regeringen. Det är inte så många år sedan (1 mars 2003) som Skolverket delades och Myndigheten för skolutveckling skapades. Det tog ganska lång tid innan de båda myndigheterna hittade sina former. Det finns risk att det blir samma sak nu när de ska gå ihop. Dessutom skapas en ny myndighet som ska stå för kontroll och inspektion och en myndighet som ansvarar för specialpedagogik. Läs mer i propositionen som kom i februari i år.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback