Ledningsmöte i Kalmar

I går hade vi ledningsmöte i Kalmar där vi gick igenom hur läget är i projektet. Detta år skulle vara en konsolideringsfas där vi skulle koncentrera oss på vad vi åstadkommit för att kunna ta ut riktningen för kommande år, snarare än att ta nya initiativ. I stället är det så att projektet sjuder av aktivitet. Några temagrupper är mitt i arbetet. Flera temagrupper är inne på att avsluta arbetet och fomulera rapporter. Samtidigt dras nya aktiviteter igång av temagruppsaktörerna fast inte inom temagruppens ram. Bergaviksskolan i Kalmar, som har arbetat i temagruppen Den moderna tekniken som länk förbereder en workshop för lärarstudenter, lärarutbildare och kollegor från andra skolor. Även föräldrar inbjuds.

Teleborg Centrum, en skola engagerad i temagruppen Film och medier i lokal skolutveckling tar krafttag genom att arbeta fram en ny IT-plan för skolan där erfarenheterna från samarbetet med en mängd externa aktörer vävs in i skolans kompetensutveckling. Vi kommer att kunna följa deras arbete på skolans blogg framöver.

Temagruppen Rörlig bild och andra medier som kunskapsform har initierat den mediepedagogiska konferens Film. lärande och ungas skapande som vi genomför i Växjö den 27-28 november tillsammans med Filminstitutet och Reaktor Sydost. Konferensens frågor är och har varit en bärande del i temagruppens arbete.

Lärarstudenter arbetar med digitala berättelser och publicerar via podcastteknik. Tom Gagner på Högskolan i Kalmar har under hösten arbetat intensivt med lärare i allmänt utbildningsområde och 200 studenter där de utifrån sin VFU fått reflektera över läraryrkets villkor. Podcasttekniken testas nu skarpt vid Växjö universitet och där är Toms erfarenheter värdefulla i ett infrastrukturellt perspektiv. Men framförallt är arbetet viktigt för att ge lärarstudenterna en möjlighet att i bilder och berättelser ge sin bild av det första skolmötet som lärarstudenter. Då uppstår också värdefulla frågor om innehåll, bedömning, visualisering, dramaturgi och etik.

Flera diskussioner pågår om hur vi på bästa sätt kan fördjupa Ung Kommunikations erfarenheter i forskningsansatsen Unga Nätkulturer. Men även andra insatser görs för att stärka forskningsanknytningen. Det finns arbete i engelska, matematik och att skriva sig till läsning.

Lärarutbildningsnämnden vid Växjö universitet har beviljat 100 000 till en första kartläggning av digital kompetens i lärarutbildningen där Ung Kommunikations frågor ska spela stor roll. Detta arbete har stor betydelse i perspektiv av den kommande fusionen mellan Högskolan i Kalmar och Växjö universitet som bildar det nya Linnéuniversitet.

För projektledningen är detta en synnerligen positiv utveckling och nu gäller det att fånga upp och hålla kvar denna aktivitet när vi nu börjar budgetberedningsarbetet och planering för nästa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback