BETT i London

Första arbetsveckan detta år blev mycket intensiv, därav lite låg aktivitet på bloggen. Huvudpunkten var ett tvådagarsbesök på den stora BETT-mässan i London. Världens (eller var det kanske Europas) största mässa när det gäller IT för skola och undervisning. Och den var verkligen stor, 700 utställare samsades i 1800-talsbyggnaden Olympia i Kensington. I första hand är det en mässa som ger producenter av teknik för undervisning en chans att presentera sig. Detta varvas med olika seminarier med varierat innehåll.

Efter två dagars vandrande blir man lite trött på alla skärmar, både stora och små som lockar med det ena flashiga budskapet efter det andra. Men det vore fel att avfärda denna tillställning som bara ett kommersiellt jippo. Här får faktiskt lärare, skolledare, it-pedagoger, lärarutbildare en möjlighet att ta del av den teknik som finns idag och som erbjuds skolorna. En starkt drivande faktor är engelska statens stora satsning . Miljarder pumpas in i en restaurering och en reorganisering av skolor i England, från förskola till high school och även högre utbildning. Denna satsning har också gjort att BETT vuxit. Och det internationella intresset är stort, jag tror framförallt från nordiska länder. Enligt en uppgift jag fick fanns över 3000 svenskar anmälda.

I denna enorma mängd av utställare dominerar naturligtvis den rådande skolkulturen fast omvandlad i avancerad teknik. Det märks på de applikationer som visas upp på de interaktiva skrivtavlorna som finns i var och varannan monter. De har verkligen slagit igenom i England och intresset var naturligtvis stort från de besökande lärarna. Kanske att man skulle vilja se lite mer av spännande utveckling snarare än flanellografen inflyttad i ny miljö. Samtidigt går det naturligtvis inte att undvika att det gamla influerar det nya. Börjar man med ny teknik provar man först med det man behärskar, för att förhoppnigsvis därefter hitta nya möjligheter.

En slutsats man kan dra är att tekniken får en alltmer framträdande plats i utbildning och undervisning och att lärare (precis som de flesta andra yrkesgrupper) har att förhålla sig till detta.
Oystein Johannesson vid Kunskapsdepartementet i Norge skriver på sin blogg om Strobritanniens väg mot en ny utbildningsstrategi. Han refererar till ett seminarium med Tony Richardsson, chef för Becta (ungefärlig motsvarighet till Myndigheten för skolutveckling). Av de tio punkter som han tog upp som utgångspunkt för en förändring nämns technology i 6 av punkterna, i de andra nämns bl.a. networked education, high quality resource access och community. Så visst har det som händer på BETT-mässan betydelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback