Valborgveckan

Ledigheten kring valborg och Kristi Himmelsfärd är i år koncentrerad till samma helg. Så det är bara att hoppas att den vackra vårsolen håller sig över veckoslutet.

En kort arbetsvecka med föreläsning i Kalmar i måndags, arbetsmöte på BTH igår och Växjöarbete idag.

Drygt 30 personer hade mött upp på
AV-Media i Kalmar i måndags. Roligt därför att det var en väldigt blandad publik, lärare från grundskolan, gymnasieskolan, folkhögskola, bibliotekarier, skolledare och mediepedagoger. Ida Qvarnström från Reaktor och jag föreläste och diskuterade vilken betydelse ett vidgat textbegrepp har för skolans arbete. Det är intressant att följa hur medvetenheten och intresset för dessa frågor ökar, bara om man jämför hur det var för tre år sedan när vi inledde arbetet med detta projekt. Det handlar mer om hur snarare än varför. Det finns fortfarande vissa tekniska begränsningar i form av tillgång till teknik. Men det verkar som fler och fler skolor inser betydelsen av att förse klassrummen med fasta projektorer, i en hel del fall också interaktiva skrivtavlor. Eftersom alla skolor i princip har internetanslutning så tillförs till klassrummet nya möjligheter till visualisering och interaktion, där naturligtvis innehållet på nätet har stor betydelse. Utrustningen ger också lärare möjligheter till kollektiva samtal om innehåll dels i form av källkritik och informationssökning, dels kring visualisering och dramaturgi. Och kanske det allra viktigaste, diskussioner kring elevernas egna produktioner. Fortfarande återstår en hel del vad gäller tillgång till datorer och videokameror.

Det framkom mycket tydligt i diskussionen att den svåraste stötestenen kanske trots allt inte är tekniken utan alla de nya kompetenser som krävs för att fullt ut kunna arbeta med det vidgade textbegreppet. Här är det väldigt viktigt att knyta an till den pedagogiska kompetens som lärare med mångårig erfarenhet har. Kompetensen måste kanske ses i ett nytt ljus och med andra perspektiv, men likafullt är den central.

Svensklärarföreningens tidning Svenskläraren har nu kommit ut med ett nytt nummer om digital kompetens. Här finns mycket intressant att hämta. Bl.a. diskuteras just frågan om alla lärare måste ha digital kompetens.

Projektet Ung Kommunikation grundar sig på ett samarbete mellan Växjö universitet, Högskolan i Kalmar och Blekinge Tekniska Högskola. Nu har Växjö universitet och Högskolan i Kamar beslutat att intensifiera samarbetet och den 1 januari 2010 gå samman till ett nytt universitet. På ledningsmötet den 14 mars diskuterade vi hur samarbetet inom projektet kommer att se ut i fortsättningen. Ledningsgruppen beslutade då att BTH:s arbete i huvudsak kommer att fokusera på vilken digital kompetens som är relevant i yrkeslärarutbildningen och hur denna ska implementeras. Vidare kommer BTH att arbeta med kompetensutveckling när det gäller digital kompetens på gymnasieskolor i Blekinge framförallt med inriktning på lärare i verksamhetsförlagd utbildning både inom yrkeslärarutbildning och reguljär lärarutbildning.

På arbetsmötet igår diskuterade vi bl.a. hur detta arbete ska gå vidare. Rose-Marie och jag besökte också Knut Hahnskolan i Ronneby som finns med i ett utvecklingsarbete kring digital kompetens, men som under detta läsår mera arbetat internt. Nu finns möjligheter till att utvidga detta arbete till fler gymnasieskolor, förhoppningsvis både inom studieinriktade och yrkesinriktade program.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback