En skola på g

image68

Igår eftermiddag besökte Tom Gagner och jag Bergaviksskolan, den skola som har huvudrollen i temagruppen Den moderna tekniken som länk mellan lärare och elev. Första mötet blev roligt. Vi hamnade direkt i ett fysikaliskt experiment ute på skolgården. En halvfylld plastflaska med vatten förbunden via en kork och slang till en vanlig cykelpump. Trycket i flaskan pumpades upp och när trycket blev tillräckligt starkt så flög korken ur flaskan och flaskan skickades säkert 20 meter upp i luften under stort jubel.

Det är roligt att komma till en skola där det finns en framåtanda, ett strategiskt och kreativt tänkande. Man planerar förnuftigt och utnyttjar de, ändå begränsade resurser man har, på ett mycket effektivt sätt. Det gör att man inte överraskas av att utvecklingen drar på och skolan riskerar att bli efter. Skolan är en F-6 skola, den största i Kalmar med ca 460 elever. I samtliga 14 klassrum finns interaktiva skrivtavlor. Trots inledande tveksamhet är samtlig personal mycket nöjda med dessa tavlor. Nu för första gången börjar man upptäcka att användningen av den nya tekniken, med tillgång till bilder, kartor och symboler, tillgång nätet med all dess aktuella information och inte minst arbetet med bokstäver, underlättas. Allt finns på plats. Inte en sladd behöver dras. Du kan på ett enkelt sätt förbereda lektioner i din egen dator, hemma eller på arbetsplatsen. Du eller dina elever lägger enkelt in bilder och filmer som producerats i den egna verksamheten. Personalen har för första gången upptäckt att de faktiskt tjänar tid. Tid som kan användas i kontakterna med eleverna och att utveckla verksamheten.

Temagruppens arbete passar som hand i handske med skolans övriga verksamhet. Det finns en entusiasm i utvecklingsarbetet som också syns på bloggen. Vi bestämde på stående fot att lägga en konferens på skolan den 4 mars nästa år, där vi bjuder in föräldrar, lärarutbildare, lärarstudenter och VFU-lärare till en diskussion om erfarenheterna med arbetet i temagruppen och vilket stöd interaktiva skrivtavlor ger. Det finns naturligtvis frågor att diskutera. T.ex om dessa skrivtavlor konserverar en gammal lärarroll där nu läraren kan återta rollen som katederlejon eller om denna nya teknik expanderar möjligheterna att variera sin undervisning och att dessa expansionsmöjligheter också gynnar eleverna. Till syvende och sist kanske det inte handlar om teknik utan om den inställning som finns till lärande och det är den diskussionen vi måste fokusera på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback