Regional konferens, språk- läs- och skrivutveckling
Myndigheten för skolutveckling ordnar i samarbetet med kommuner 5 regionala konferenser på temat språk-, läs-, och skrivutveckling. Igår hölls konferensen i Växjö. Jag fick också möjlighet att föreläsa på temat "Skolans uppdrag i barns och ungdomars vidgade textvärld" och dessutom koppla denna fråga till vårt projekt. Min presentation finns här.
Jan-Henning Pettersson, sakkunnig i språk-, läs- och skrivutveckling på Myndigheten för Skolutveckling, inledde med att knyta an till ansvarsfrågan i skolan. Det finns oklara ansvarsförhållanden. Väldigt mycket ansvar läggs på lärarna. Det finns ramfaktorer som begränsar handlingsutrymmet. Det sociala ansvaret har ökat. Mindre tid finns för lärarens egentliga uppgit. När det gäller barns språkutveckling lyfte han fram fyra väsentliga delar. Språkutveckling:
En mycket intressant presentation gjorde Lars Palm, bildkonstnär från Ringsbergsskolan i Växjö. Han redovisade ett arbete på temat "Vad händer på Växjö station.....egentligen." Arbetet visade på en spännande integrering med språkutveckling och samtidskonst, där barnens texter och digitala bilder från miljön på Växjö station bildade underlag för ett språkligt skapande. Ett skapande som redovisades genom att eleverna tryckte den egna texten på en T-shirt. För att ytterligare förhöja effekten bar de sedan tröjorna på stationen under en halvtimme, mycket spända på folks rekation. Tyvärr uteblev de direkta kontakterna. Människorna på stationen tittade mest lite fundersamt på dem.

Lars Palm är för övrigt också med i en av temagrupperna, Rörlig bild och andra medier som en kunskapsform (bloggen) som nu börjar komma igång med sitt temaarbete. Läs också på vår webb om vad temagruppen tänker arbeta med.
Jan-Henning Pettersson, sakkunnig i språk-, läs- och skrivutveckling på Myndigheten för Skolutveckling, inledde med att knyta an till ansvarsfrågan i skolan. Det finns oklara ansvarsförhållanden. Väldigt mycket ansvar läggs på lärarna. Det finns ramfaktorer som begränsar handlingsutrymmet. Det sociala ansvaret har ökat. Mindre tid finns för lärarens egentliga uppgit. När det gäller barns språkutveckling lyfte han fram fyra väsentliga delar. Språkutveckling:
- Sker i samspel med andra
- Grundar sig i konkreta situationer
- Viktigt att barn får använda, pröva och lyssna
- Barn upptäcker själva, viktigt att möta detta.
En mycket intressant presentation gjorde Lars Palm, bildkonstnär från Ringsbergsskolan i Växjö. Han redovisade ett arbete på temat "Vad händer på Växjö station.....egentligen." Arbetet visade på en spännande integrering med språkutveckling och samtidskonst, där barnens texter och digitala bilder från miljön på Växjö station bildade underlag för ett språkligt skapande. Ett skapande som redovisades genom att eleverna tryckte den egna texten på en T-shirt. För att ytterligare förhöja effekten bar de sedan tröjorna på stationen under en halvtimme, mycket spända på folks rekation. Tyvärr uteblev de direkta kontakterna. Människorna på stationen tittade mest lite fundersamt på dem.

Lars Palm är för övrigt också med i en av temagrupperna, Rörlig bild och andra medier som en kunskapsform (bloggen) som nu börjar komma igång med sitt temaarbete. Läs också på vår webb om vad temagruppen tänker arbeta med.
Kommentarer
Trackback