Samtal med forskare

Igår hade ledningsgruppen tillsammans med projektledningsgruppen möte i Kalmar. Förmiddagen ägnades åt information och viss planering inför hösten. Bl.a. spikades en utåtriktad aktivitet den 29 oktober (boka in dagen!). Tanken är att de sex gamla temagrupperna och de nio nya ska presentera sitt arbete för en bredare publik. Vi tänker oss att ha parallella aktiviteter både i Växjö och i Kalmar och hoppas därmed att vi också kan locka lärarstudenter till dessa presentationer. Förhoppningen är att vi också kan få någon eller några huvudföreläsningar som kan ge ett mer övergripande perspektiv. Det är inte riktigt klart med programmet ännu, men glädjande nog kan vi meddela att Elza Dunkels kommer till Växjö.

Eftermiddagen ägnades åt samtal med inbjudna forskare för att hitta möjliga forskningsanknytningar till projektet. Detta är det andra av tre inledande samtal. Det första samtalet hade vi för någon månad sedan med forskare från informatik, datavetenskap och pedagogik. Vilka möjliga kopplingar finns mellan projektets frågor, informatik/datavetenskap och lärande? Gårdagens samtal hade samma utgångspunkt men med ett beteendevetenspligt fokus. Vi kommer att ha ett tredje samtal i höst med forskare med ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

Tanken med dessa samtal är att försöka få en förankring av projektets idéeer i flera olika forskarmiljöer. Lärarutbildningen är hela universitetets/högskolans angelägenhet och samma sak gäller för projektet. Projektets mål är inte forskning utan kompetensutveckling. Men utan en tydlig och varierad forskningsanknytning riskerar idéerna och frågorna att falla när projektet är över. Dessutom väcker digitaliseringen av samhället och frågan om digital komptens många frågor inom olika kunskapsfält. Förutsättningar att få igång intresanta processer borde finnas inom lärarutbildningen med dess koppling, dels till skolverksamheten och beprövad erfarenhet, dels till forskarsamhället.

Följande punkter anser vi vara centrala i en ökad forskningaanknytning:
  • Att öka andelen forskare som kopplas till lärarutbildningens kurser med ett innehåll som tar utgångspunkt i projektets frågor
  • Att i samarbete med forskarnätverk nationellt och internationellt öka kunskapen om IT och lärande och bidra till spridning av resultat
  • Att verka för att lärarstudenter genomför examensarbeten i enlighet med projektets intentioner
  • Att i samarbete med KK-stiftelsen och andra aktörer skapa resurser och förutsättningar för långsiktigt forsknings- och utvecklingsarbete
Samtalen vid båda dessa tillfällen har varit fruktsamma. Fortfarande råder informationsbrist. Mer informatin om projketets mål och förutsättningar behövs för att samarbetsprocesser ska komma igång. Men det finns forskare idag vid lärosätena som i sin forskning har tydliga kopplingar till projektets frågor. Det finns också forskare som ser möjliga forskningsområden i projektet och därmed möjligheter till erfarenhetsutbyte. Ett utbyte som bl.a. kan resultera i examensarbeten och magisteruppsatser. Det finns en klar önskan om ett ökat forskningssamarbete mellan lärosätena för att öka möjligheterna till både internt och externt stöd.

Vi ser redan i några av temagrupperna att det finnsa goda ansater i ovanstående riktning. Vi går vidare med samtalen och informationsinsatserna och hoppas komma tillbaka med ett mer konkretiserat innehåll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback