Film, nya medier och texter

Den 12 mars möter Max Wejstorp studenter vid lärarutbildningen i Växjö. Max har huvudrollen i dokumentärfilmen Vikarien som på ett spännande sätt skildrar två olika skolkulturers möte med 15-åriga ungdomar  på en Stockholmsskola. Max, som är en ung lärare, bjuder in sin gamle magister från högstadietiden i Skåne för att låta honom ta del av sitt arbete. Filmen är intressant som utgångspunkt för diskussion om lärarroll och förhållningssätt. Precis det område som studenterna som går andra terminen i allmänt utbildningsområde arbetar med.

Den 14 mars kommer film- och mediepedagogen Fredrik Holmberg till Växjö för att hålla seminarium på temat "Från bildband till bredband". Han kommer dels att hålla ett seminarium för lärarutbildare på Växjö universitet, (kl 8.15 - 10.00 i sal M1053), dels ett öppet seminarium för lärare från skolverksamheten, (16 - 19, AV-Media, Datasalen). Fredrik Holmberg är aktiv i föreningen Filmpedagogik.nu som är en ideell förening med uppgift att stimulera och sprida film- och mediepedagogisk verksamhet. Han säger bl.a. följande:"

"Äldre barn och ungdomar använder runt tjugo timmar i veckan till att läsa rörliga bilder. Lika mycket tid som de ägnas lärarledd undervisning. Hur kan vi dra nytta av deras intresse och den kunskapsskatt detta måste innebära? "

Det är en intressant tanke. Utnyttjar vi den tiden? Att döma av en nyligen slutförd avhandling vid Karlstad universitet gör vi det inte. Den 16 februari disputerade Christina Olin-Scheller (forskare i litteraturvetenskap) på avhandlingen "Mellan Dante och Big Brother, en studie om gymnasieelevers textvärldar". Hon har jämfört de texter som eleverna läser på sin fritid med de texter som lärarna arbetar med i skolan. Hon kommer tyvärr till den slutsatsen att lärarna inte kan utföra sitt uppdrag! Det är svårt för lärare att studera texter tillsammans med eleverna utifrån en gemensam utgångspunkt. Detta leder i sin tur leder till att eleverna inte kan utveckla sina kunskaper att läsa, tolka och kritiskt förhålla sig till texter av olika slag. Christina Olin-Scheller föreslår att en väg kan vara att inte dra gränser mellan litteratur och andra typer av media.

Kanske att använda den kunskap som Fredrik Holmberg pekar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback