Nya studenter

Vi välkomnar alla studenter som nu kommit till Högskolan i Kalmar, Växjö universitet och Bleking Tekniska Högskola. Jag har inte riktigt klart för mig de exakta siffrorna än. Cirka 200 har registrerat sig i Kalmar, där merparten är campusstudenter. I Växjö har ca 300 registrerat sig på campus, men ytterligare drygt 200 tillkommer på distans. På BTH startar nu ett antal yrkeslärare i ett samarbete mellan de tre lärosätena i Sydost.

I går träffade jag campusstudenterna i Växjö och presenterade kort utgångspunkterna för Ung Kommunikation. Några saker slog mig vid presentationen. Det verkar som medelåldern sjunkit något jämfört med tidigare år, snarare 23-24 än 26 år. Det innebär att många av studenterna tillhör den ungdomsgeneration som i stor utsträckning använder nätet. En stor majoritet hade också varit medlemmar i Lunarstorm och alla utom ett fåtal hade varit inne på YouTube.

Det innebär att de står närmare den generation som de senare kommer att undervisa. På ett sätt blir det lättare, men på ett annat sätt också svårare. När jag utbildade mig till lärare fanns en rätt entydig bild över lärarens uppdrag, roll och funktion. Jag hade min bild av skolan som jag bl.a. fått genom de lärare jag haft, de goda exemplen och de dåliga. Och dessa bilder stämde ganska bra när jag sedan kom ut som lärare och kunde hitta min egen roll.

På samma sätt har säkert också dagens studenter en gängse bild av hur läraruppdraget ser ut. Men med de snabba förändringar som nu sker både i samhället och i synen på lärande, kan det vara svårt att hitta sin roll som lärare. Vad finns för lärarstudenten att identifiera sig med? Det finns en diskussion om vad den här utvecklingen betyder för skolan som kunskapsinstitution. Läraryrket förändras och de ideal som fanns tidigare kanske inte gäller i lika hög utsträckning längre. Här blir det viktigt att utbildningen svarar upp mot de nya krav som ställs och samtidigt värnar den yrkesprofession som under lång tid byggts upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback