Internetanvändning och sociala nätverk

Det är alltid lika intressant att läsa Jan Svärdhagens blogg. I gårdagens blogginlägg rapporterar han om en amerikansk undersökning om ungdomars medievanor. Det är en undersöknng som gjorts under överinseende av National School Boards Association. Den visar att även i USA kommer internetanvändningen i fatt TV-tittandet bland barn och unga, 9 timmar i veckan mot 10 timmars TV-tittande (undersökningen är gjord i åldersgruppen 9 till 17 år). Intressant att jämföra med Mediebarometerns siffror för svenska förhållanden, som kom precis före sommaren.

I dagens blogginlägg hänvisar Jan till en artikel i Expressen om internetlivet och speciellt de sociala nätverk som byggs upp på nätet. Precis som Jan, instämmer jag i hur välgörande det är att det också visas en annan bild av vad nätet egentligen betyder.

Helt klart är att vi måste öka vår förståelse för de sociala nätverk som finns på nätet, som snarare binds samman av intresseområden, än de stora gemensamma portalerna, t.ex. Lunarstorm eller My Space. Det betyder inte att dessa med nödvändighet minskar i betydelse, men det är viktigt att se att det finns andra sociala nätverk som på ett individuellt plan är viktigare. Men också att dessa nätverk kan vara mer eller mindre fast sammansatta.

Jag stötte på ett bidrag i denna fråga från Nancy Baym (Associate Professor of Communication Studies at the University of Kansas). Hon har nyligen publicerat ett paper där hon beskriver hur oberoende svensk rock- och popmusik, med speciell inriktning på indiemusik gör sig gällande på nätet, The new shape of online community: The example of Swedish independent music fandom. Den är intressant på flera sätt. Hon har gjort undersökningen i egenskap av lärare i medie- och kommunikationsvetenskap, men också med ett personligt intresse av indiemusiken. Naturligtvis hade denna musik inte kunnat spridas på detta sätt om inte internet funnits. I stället för en nationell publik verkar musikerna och deras "fans" på en internationell arena. Det finns idolsidor, bloggar, MP3-bloggar där musik sprids och sociala kontakter etableras. Inte i stora miljonmängder, men hängivna intresserade som också är aktiva. Om vi ska förstå ungdomarnas sociala liv vi måste ha en förståelse som också inkluderar den virtuella världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback