Nya grupper får stöd

Ledningsgruppen i projektet hade igår möte på BTH i Ronneby. På bordet låg nio ansökningar om stöd för utvecklingsabete:

Second Life är ung kommunikation

Ett samarbete mellan Nätverket SIP och lärarstudenter ivid lärarutbildningen i Växjö.

IKT och distansutbildning

Vad betyder de nya kommunikationsformerna och hur kan de användas i distansutbildning, Växjö universitet.

IKT och specialundervisning

IKT i specialundervisning, ett samarbete mellan Växjö universitet, grundskolor och gymnasieskolor i Kronobergs län.

E-tik och moral på den unga digitala arenan

Värdegrundsfrågor och den nya digitala arenan, Högskolan i Kalmar

Den rörliga bilden i undervisningen

Lärande i ett mediehorisontellt perspektiv. Samarbete mellan Reaktor Sydost, Färjestadens skola i Mörbylånga kommun, Sjöängskolan i Kalmar kommun, Högsby utbildningscentrum i Högsby kommun, Ringsbergskolan i Växjö kommun och Högskolan i Kalmar.

Den moderna tekniken som en länk mellan lärare och elev

Hur fungerar bloggar som källa för elevers och studenters textanalys? Hur fungerar MSN som vuxenstöd? Hur fungerar YouTube som dagens skol-TV? Ett samarbete mellan Bergavikssskolan i Kalmar och Högskolan i Kalmar.

Gender Awareness in ICT with focus on Education

Lärarutbildare på Högskolan i Kalmar undersöker skillnader i användning av den nya digitala tekniken utifrån ett genusperspektiv.

Pedagogisk verkstad

Ett utvecklingsarbete på Knut Hahnskolan i Ronneby kommun i samarbete med Blekinge Tekniska Högskola där man med utgångspunkt i den unga kommunikationen försöker skapa förutsättningar för ett vidgat ämnesövergripande arbetssätt.

Film och nya medier i lärarutbildning och lokal skolutveckling

Ett utvecklingsarbete som tar sin utgångspunkt i allmänt utbildningsområde och den verksamhetsförlagda utbildningen och hur man med den rörliga bildens formspråk kan utveckla undervisningen. Ett samarbete mellan Teleborg Centrum och Kungsmadskolan i Växjö kommun och lärarutbildare i allmänt utbildningsområde vid Växjö universitetet.



Som framgår av ovanstående beskrivning är det ett varierande utvecklingsarbete som nu fått stöd. Glädjande nog finns också flera lärarutbildare med i arbetet.

Vi kan också konstatera att några av ansökningarna inte fullt ut beaktat kriterierna för temagrupper. Snarare än ett gemensamt utvecklingsarbete i temagrupper, där olika kategorier ingår, söker man utvecklingsmedel för analys och fördjupad förståelse av en viss fråga för att denna kunskap sedan kan användas i kurser och kompetensutveckling. Ledningsgruppen har ändå valt att på olika sätt och i varierad grad stödja de uppkomna intitiativen. Vi försöker nu arbeta med både temagrupper och analysgrupper. Temagrupperna arbetar i enlighet med de ursprungliga kriterierna, medan de grupper som nu klassificeras som analysgrupper i högre utsträcknng kommer att undersöka företeelser och processer, dels inom projektets ram, dels inom lärarutbildningens organisation av högskoleförlagd och verksamhetsförlagd utbildning.

Efterhand kommer dessa gruppers arbeten att närmare presenteras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback