Informationssökning, didaktik och lärande

Igår besökte Louise Limberg, professor i biblioteks- och informationsvetenskap, Växjö universitet på inbjudan av Universitetsbiblioteket. Hennes föreläsning handlade om informationssökning, didaktik och lärande och var därmed tydligt inriktad mot elevers och studenters kunskapsutveckling. Speciellt viktigt perspektiv, dels med tanke på det individuella arbetssätt som i hög grad är rådande, dels på grund av den informationsmängd som finns via webben. Det var en mycket intressant föreläsning och jag fick mig en ordentlig tankeställare. På vilket sätt har vi täckt upp denna fråga i projektet? Frågan om informationssökning och informationskompetens är intimt förknippade med frågor som är ytterst aktuella för oss. I den snabba utveckling av webben som nu sker med bloggar, Wikipedia och YouTube och som bygger på icke auktoriserat material blir förmågan att kunna sovra, kritiskt granska och värdera information än mer viktig. Det finns lite forskning om hur elevers och studenters lärande påverkas av den senaste utvecklingen. Glädjande nog kunde Louise Limberg berätta, att inom ramen för det stora forskningsprojekt LiCS som nyligen startat vid Göteborgs universitet, kommer bl.a. just dessa frågor att belysas.

Ämnet biblioteks- och informationsvetenskap har funnits sedan början av 1990-talet och en snabb utbyggnad av ämnet har gjort att också kunskapen om kopplingen mellan informationssökning och lärande har ökat väsentligt. Louise Limberg har själv varit väldigt aktiv i just denna forskning. I hennes föreläsning utgick hon dels från sin avhandling från 1998, Att söka information för att lära - om samspel mellan informationssökning och lärande, dels från LÄSK-projektet och dels från IDOL-projektet. En gedigen erfarenhet av denna fråga alltså och som i allra högsta grad är av intresse för lärarutbildningen. Tyvärr är jag osäker på i vilken utsträckning denna kunskap används.

Det för alldeles för långt att redogöra för den omfattande och intressanta föreläsningen. Jag vill dock lyfta fram ett intressant resultat. För många lärare och bibliotekarier är informationssökning:
  • att finna rätt källor
  • att söka i en särskild ordning
  • att kombinera söktermer
  • att misstro webben
För många elever /studenter är informationssökning:
  • att söka på webben
  • att leta efter fakta
  • att få fram svaren
för att kunna leverera en rapport eller uppstas.

För några är också informationssökning:
  • att granska och analysera olika källor för att förstå en komplex fråga
  • att finna olika infallsvinklar
  • att genomskåda värderingar

Enligt Louise Limberg är de sista punkterna mycket väsentliga och bör i mycket högre utsträckning vara en del av den informationskompetens och kälkritiska förmåga som elever och studenter bör tillägna sig. Men det är inte bara synen på informationssökning och skillnaderna mellan elever/studenter och lärare/bibliotekarier som är intressant. I Louise Limbergs undersökning framkom också uppfattningen att den källkritiska förmågan är en mognadsfråga eller personlig egenskap. Konsekvensen av denna uppfattning är att undervisning för att erhålla källkritisk förmåga är meningslös. Om detta stämmer är det kanske inte förvånande att detta inte är någon stor fråga varken i lärarutbildning eller skola.

Helt klart är att elever, studenter, lärare och bibliotekarier har allt att vinna på ett ökat samarbete mellan bibliotek, skola och lärarutbildning.

Rekommenderad läsning:
Textflytt och sökslump -informationssökning via skolbibliotek, Alexandersson & Limberg

Informationssökning som kunskapsinnehåll - en studie av lärares och bibliotekariers synsätt på informationssökning i undervisningen, Limberg & Folkesson

Informationssökning och lärande, en forskningsöversikt
Limberg, Hultgren, & Jarneving

Lärare och informationskompetens: från utbildningspraktik till yrkespraktik, Lund & Sundin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback