VFU-konferens Högskolan i Kalmar

Högskolan i Kalmar inledde sin årliga VFU-konferens i Karlskrona idag och Peter Karlsudd och jag var där och informerade om Ung kommunikation. Ca 40 deltagare, kursansvariga i lärarutbildningen och VFU-ansvariga lyssnade på vad vi hade att berätta. Det finns ett intressa av att aktivt delta i detta projekt att döma av frågor och kommentarer efteråt. Återigen gäller det för oss att fånga upp intresset som finns och kanalisera det till bra aktiviteter i olika temagrupper. Vi stärks alltmer i valet av inriktning. Det finns en bristande kunskap om den utveckling som nu med full kraft utvecklas på nätet och där ungdomarna i mångt och mycket är drivande krafter. Samtidigt är det viktigt att hålla skolans uppdrag i minnet och se på vilka olika sätt vi kan brygga över det avstånd som finns. Helt klart är att kunskapsnivån hos studenterna ökar för varje år när det gäller handhavande och personlig användning. Men när det kommer till användningen i klassrummet finns en stor osäkerhet och här har utan tvekan lärarutbildningarna ett stort ansvar. Samtidigt finns hos kommunerna ett stort ansvar. Det saknas många gånger relevant utrustning att arbeta med även om viljan finns.

Kommentarer
Postat av: Anne-Charlotte Andersson

Jag tror att viljan finns hos många i skolan att arbeta med IT. Tyvärr kostar utrustning pengar och dessutom fungerar ofta utrustningen inte till 100%. Det krävs en kraftig satsning från kommunerna att tillhandahålla bra utrustning och bra support om inte personalen skall tröttna. Våra elever kräver också bra och snabba uppkopplingar för att kunna söka information på samma sätt som de gör hemma.IT är viktigt och kommer att bli en helt nödvändig kunskap i elevernas framtid.

2006-05-07 @ 19:27:11
Postat av: Lennart Axelsson

Hej Anne-Charlotte,
Det ligger mycket i vad du skriver. Det är viktigt att kommunerna verkligen ger förutsättningar för att hålla en god kvalitet i undervisningen och det innebär också att skapa förutsättningar att arbeta med IT-verktyg. Nu börjar också priserna att sjunka och det öppnar nya möjligheter för skolor att i högre utsträckning arbeta med IT i undervisningen.
Här tycker jag att AV-Media fyller en viktig funktion att informera om möjligheterna. Det är svårt för lärare att ha tid att sätta sig in i dessa frågor. Alltfler resurser finns också att användas på nätet och eftersom det i regel finns bra utrustning hemma hos eleverna kan de säkert göra en del hemma. De elever som inte har utrustning hemma, (i dag rör det sig om strax under 10%), kan i regel använda bra utrustning på biblioteket.

Postat av: Tina Sundberg

Jag har nyligen varit i England och sett all den moderna tekniska utrustning som man har i alla skolor. I varje klassrum finns en Activeboard, dvs en interaktiv whiteboard, även förskoleavdelningarna har varsin. Det var underbart att se de små barnen arbeta framför dessa. Det var många intressanta diskussioner eleverna emellan. I England har staten sett till att alla klassrum har fått den här utrustningen. Jag tror att något liknande måste ske hos oss. I dessa besparingstider finns det bara pengar till det allra nödvändigaste och den tekniska utrustningen prioriteras inte. När jag är på Av-medias förevisningar så blir jag så inspirerad att komma vidare med min IKT-utveckling men när jag kommer till skolan så känner jag frustration över alla hinder som jag ska ta mig över för att det ska fungera.

2006-05-11 @ 21:23:44
Postat av: Lennart Axelsson

Hej Tina,
England har ett väldigt ambitiöst nationellt program för restaurering av samtliga skolor i landet. Det innefattar lokaler såväl som infrastruktur. Vi skulle behöva ett liknande program i Sverige. Det är fullt förståligt att intresset minskar om man har ambitioner och inspiration, men inte kan realisera idéerna pga en mängd hinder. Det är viktigt att signalera detta till politiker nu inför valet. Det verkar som skolan åter blir en viktig valfråga. Det tråkiga är att den debatten oftast tystnar när valet är över.
Vi bör fundera över på vilket sätt lärarutbildningen och skolorna gemensamt kan driva dessa frågor.

2006-05-12 @ 10:46:06
Postat av: Gunilla Oveson

Vi är verkligen många som vill och har idéer ute på skolorna. Ibland räcker utrustningen alldeles utmärk, ibland inte. Men det som nog tar mest tid är när saker hänger upp sig rent tekniskt, och det gör det ofta! T.ex. ungarna är uppdelade i två grupper, en i klassrummet och en i datasalen och nu ska allt funka - tror man. Plötskigt fungerar inte en dator. Direkt stök och oreda i datasalen, och hur gör jag nu med grupperna som jag kunde dela på två grupper? Man flänger runt, och ser om det går att lösa. Sådana situationer händer hela tiden pga för få tekniker. Kanske kunde man ordna kurser i enklare teknisk support för oss lärare. Precis som man får felsökarkurs på fordonsprogram osv. Jag hade gärna gått en sådan och ev. själv kunnat så mycket mer. Då hade det varit lättare att dra igång projekt med 25-30 ungar. Sedan behöver vi gamla "uvar" mer utbildning på nyare programvaror. Jag håller med Ann-Charlotte om att nyare utrustning också behövs.

2006-05-17 @ 07:36:12
Postat av: Lennart Axelsson

Hej Gunilla,
Jag förstår att tekniken i sig är ett problem. Precis som jag skrev från Växjö i måndags så slits datorerna hårt. Jag har tidigare också varit av den uppfattningen att det kanske borde finnas en grundläggande teknisk kompetens hos lärare för att just kunna lösa problemen i farten. Men jag har ändrat mig. Det finns alldeles för många felkällor och kommer att ta onödig tid från det som är lärarens kärnverksamhet. Det finns i dag system som på ett enkelt sätt återställer en dator som krånglar. Den stora investeringen är just att skapa förutsättningar för återställning.
Men det är kanske också fel på organisationen. Du skriver att du springer mellan datasalen och klassrummet. Du är efter vad jag förstår ensam ansvarig för båda verksamheterna. Det kan knappast bli någon kvalitet vare sig på det ena stället eller det andra. Vore det inte bättre att ha ett system med bärbara datorer som kan användas inne i klassrummet? Då har du kontroll över båda aktiviteterna och dessutom blir inte datoranvändningen något vid sidan om den ordinarie verksamheten utan en integrerad del.

2006-05-17 @ 07:59:20
URL: http://www.vxu.se/lub

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback