PIM en resus för ökade IT-kunskaper
Den andra vägen i PIM är en möjlighet för skolhuvudmän att låta sina anstälda att skaffa sig PIM-certifikat. Det innebär att du efter genomgången kurs och examination får ett bevis som visar att du har kunskaper enligt en viss nivå i PIM. Du kan examineras på fem nivåer:
1. Individnivå
2. Arbetslagsnivå
3. Undervisa elever
4. Resurs på skolan
5. Resurs i kommunen
På hemsidan kan du läsa och höra mer om vad dessa nivåer betyder.
Intressant i vår satsning på lärarutbildningen blir att fundera på hur denna resurs kan utnyttjas. Någon examinationsmöjlighet för högskolorna finns inte i dag. Det ingår inte i Myndighetens uppdrag att skapa förutsättningar för detta. Däremot finns möjligheter för studenter att abeta med PIM:s öppna del. Detta kan med fördel genomföras i samarbete med VFU-lärare. Är det dessutom så att kommunen genomför en satsning med examinationsmöjlighet är det möjligt för studenter placerade i kommunen att också erhålla ett PIM-bevis.
I vår region har Alvesta och Gislaved redan slutit avtal om detta med Myndigheten. Men en hel del andra kommuner är på gång att teckna avtal.
Vi får säkert anledning att komma tillbaka till PIM och försöka hitta ytterligare former för att denna resurs också blir användbar i vår satsning.
Det är roligt att Ronneby återigen blir plats för intressanta möten om IKT. Vi har idag backat i vår IT utveckling. För några år sedan var Ronneby Kommun föregångare inom IT sektorn både genom Soft Center, Högskolan och projekt som pågick i grundskolan. PIM är en superbra idé. Karlskrona och Karlshamn har avtal som ska ge utveckling åt lärarna. Kanske kan vi få Ronneby med på tåget. Det är viktigt att satsa pengar på utrustning så att lärarna verkligen kan börja arbeta med IKT. Man måste ju helt enkelt bestämma sig att sätta av pengar som är öronmärkta för detta.
Jag har börjat blogga i skolan så att jag kan kommunicera även genom detta medium. Jätteroligt och spännande att kunna ge eleverna uppgifter och visa på sidor på Internet jag vill de ska besöka. Samtidigt får de föräldrar som har tillgång till Internet veta vad som försegår i klassen.
Hej Sonja,
Roligt att du börjat använda blogg i undervisningen. Jag tror verkligen att detta kan vara en möjlighet att öka kvaliteten i undervisningen och precis som du skriver, öka tillgängligheten för andra att ta del av vad som händer i klassen. Jag kan rekommendera en artikel i senaste numret av Datorn i Utbildningen, nr3 2006, där Liza Greczanik, lärarstudent i Malmö, skriver om bloggar i undervisningen. Hon har också en egen blogg, http://lizas.blogspirit.com/
Hejsan!
Läste din blogg om PIM. Jag arbetar som Media och IT-pedagog på Rödebyskolan i Karlskrona. För några veckor sedan träffade Karlskrona, Karlshamn och Ronneby Lars från PIM för att starta vår examinationskurs. Vi har kommit igång bra och den 2 juni ska vi ha gjort 3 stycken examinationsuppgifter. Upplägget är fantasiskt bra och jag tror och hoppas att pedagoger kommer använda sidan som ett bra hjälpmedel med också som en bra inspirationskälla.
Hej Ulrika,
Roligt att ni kommit igång med PIM. Rapportera gärna vidare. Spännande att höra hur det går i fortsättningen. Är kanske också PIM en bra idé för lärarutbildare?
Hej!
Jag är också med i gruppen från Karlskrona som går PIM-utbildningen. Har hittills klarat av två av tre examinationsuppgifter. Den 2 juni är det "examen" i Karlshamn. Jag tycker att upplägget av PIM är bra för det ger matnyttiga och användbara tips till alla som jobbar i skolan.