Information för referensgruppen för kompetensutveckling på Nätuniversitet

I uppdraget från KK-stiftelsen ligger ett ansvar för informationsspridning. Det är många olika aktörer som är intresserade av vad egentligen KK-stiftelsens satsning i lärarutbildningen innebär. Denna gång fick referensgruppen för kompetensutveckling vid Nätuniversitetet information. Även de andra KK-projekten från Stockholm och Skövde informerade om sina projekt. Jag har känt mig lite stressad över att vi inte hunnit så långt i projektstarten som jag hade hoppats, men det kändes skönt att även de andra projekten fortfarande är i ett uppbyggnadsskede.
En intressant diskussion uppstod om detta med upphovsrätten. Det gällde primärt inte projekten utan föreläsningar och annat lektionsmaterial som publiceras på webben i samband med nätbaserade kurser. Många lärare värnar om upphovsrätten och vill inte att  material publiceras och sedan sprids ohämmat på nätet. Är det rätt att lärare ska ha den möjligheten? Kan man jämföra en lärares arbete som är offentligt avlönad med en konstnär, musiker eller författare som värnar sitt material som producerats på egenbetald tid och därför vill skydda det.
Men det här är väl också en fråga om rätten till information. Vem ska kontrollera vad som får spridas? Författarna Ola Larsmo och Lars Ilshammar skriver i boken 404 - Utflykter i glömskans landskap om detta intressanta problem. Idag finns två motstridiga ståndpunkter om hur rätten till information skall definieras. Jag citerar författarna: "Dels den klassiska marknadsekonomiska som ser informationen som en mer eller mindre "ny" vara - det gäller att samla på sig en stor informationsbank som sedan ska säljas så dyrt som möjligt - en tanke som omhuldas av stora media- och programvaruföretag vilka går i bräschen för en allt hårdare copyrightlagstiftning. Dels den mer demokratiskt färgade upplysningstanken som handlar om tankens och ordets spridning - där det "fria informationsflödet" ses som samhällets själva blodomlopp. Här möter folkbibliotekets upplysnings- och folkbildartanke den digitala hackerkulturens stridsrop "Informations wants to be free!" som betraktar det fria förmedlandet av information som själva utgångspunkten för en ny samhällsordning."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback