Om konsten att visa vad ett problem är

En fantastiskt inspirerande film om hur man gör om problem (i matematik och fysik) så att de blir motiverande och så att eleverna inser vad problemet är.

I stället för att ge en handfull informationselement där uppgiften är att hitta rätt formel där de passar, eller till och med bara hitta vilken information som ska stoppas in var i formeln så föreläser Dan Meyer om "tålmodig" problemlösning, där den främsta uppgiften är att hitta själva problemet.

I hans form av didaktik frågar man inte efter formeln för att få veta hur lång tid det tar att fylla en vattentank -- i stället skapar man en film, eller annan multimedial representation, för att visa någon som fyller en vattentank. Och elevernas viktigaste uppgift blir att titta på filmens långsamma fyllande av tanken. Och till slut tänker de "Men hur lång tid kan det ta att fylla tanken?!" Och det är själva vitsen med uppgiften -- att eleven själv ser problemet!

I den här undervisningsformen blir kanske det viktigaste med IT att skildra verkligheten på ett rikt sätt så att man kan ta med sig viktiga aspekter av yttervärlden in i klassrummet och där kunna studera dem.

/Simon Winter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback