Erfarenheter från temagruppen "Second Life är ung kommunikation"

Den här gruppen utforskade den virtuella världen Second Life under ett par månader 2007 och 2008, med en mängd olika aktiviteter. Kärnan i gruppen kom från Nätverket SIP, men de hade även kontakter och "syskonprojekt" med bland annat Centrum för flexibelt lärande och Studieförbundet Vuxenskolan, och en hel del utåtriktade kontakter med lärarstudenter och lärare och forskare vid Linnéuniversitetet. Det finns en blogg, och en hel del sidor som är kopplade till den ö i Second Life som gruppen jobbade med, främst med Studieförbundet Vuxenskolan, och som kallas Svenskt resurscenter.

Ett blogginlägg sammanfattar aktiviteterna i temagruppen. En sammanfattning av sammanfattningen blir att man har nått ut till en hel del olika grupper: samarbete med Linnéuniversitetet (då Högskolan i Kalmar) runt Kamimo Island i Second Life, föreläsningar och workshops för lärarstudenter, kontakter med uppsatsstudenter om kandidatuppsatser, intresseförfrågningar från skolor runt om i landet, etc.

En av erfarenhetssidorna beskriver att hypen för Second Life nu är över och att det är Facebook som gäller, men när jag söker efter nya aktiviteter runt Second Life och främst forskning och utbildning hittar jag ett kalendarium fullt med aktiviteter, en mycket levande mailinglista för utbildare, en svensk regelrätt nättidning, och exempelvis den här svenska bloggen som uppdateras regelbundet.

I Umeå har Humlab aktiviteter och kurser runt Second Life, och det annonseras språkundervisning för i höst.

Som distansutbildningsplattform tror jag att Second Life är ganska bra, och några av deltagarna i temagruppen pekar också på den synlighet som avatarerna har, till skillnad från i många andra forumsammanhang. Det finns ju också många möjligheter till strömmande media, som även temagruppen har utforskat med direktsända konserter etc.

Annars tror jag att den verkliga världen snart kommer att ha en så pass rik informationsinfrastruktur att det går att bygga en virtuell värld "ovanpå" den, så att vi inte behöver en separat 3D-miljö, utan kan bygga vidare på den vi redan lever i. Och så är det ju också möjligt att ta en del av begreppsapparaten från spel och 3D-världar och applicera på den verkliga världen: så här ter sig världen när man ser den som ett spel.

/Simon Winter

Kommentarer
Postat av: David Richardson

Hör gärna av dig om du vill veta mer om Linnéuniversitets och SOL:s verksamhet i SL (40 platser för 230 sökande på Business Talking kursen under ht10, t.ex.). Avalon projektet och Virtual Harlem är också värda att undersöka, samt workshop på On-Line Educa i december.

2010-07-22 @ 07:37:56
Postat av: Tina

Hej det är jag som ligger bakom bloggen Tinas Universum, och har även gruppen för Svenskar i Second Life: Swedish People in SL.



Vill ni ha kontakt om Second Life och mina erfarenheter (som är över 5 år nu / 2000 dgr) så kontakta mig.



/Tina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback