Intervju med Francesc Pedrò om digitala klyftor och digital kompetens

På ett seminarium anordnat av DiU för svenska politiker och förvaltningscheter på svenska ambassaden i London talade Francesc Pedrò, OECD och ledare för projektet New Millennium Learners. Han talade bl. a. om vikten för politiker och beslutsfattare att uppmärksamma den andra digitala klyftan som nu växer fram. Den första digitala klyftan talade man mycket om under 90-talet och handlade om tillgången till datorer. Nu växer en kanske allvarligare klyfta fram som handlar om det sätt man använder datorn och det datorn ger tillgång till. Det finns grupper av elever som förmår att utnyttja tekniken i sitt eget lärande och som växer i kunskap och kompetens, som oftast kommer från studiemotiverande hemmiljöer. Det finns andra grupper av elever som också har tillgång till tekniken, men som inte förmår använda den på ett konstruktivt och utvecklande sätt. De kommer i högre utsträckning från hem med svag utbildningstradition.

Francesc Pedrò tog också upp vikten av att skapa kriterier för bedömning av de kompetenser och färdigheter som blir alltmer viktiga. Så länge dessa kriterier saknas kommer skolsystemet att konsekvent bortse från dessa kompetenser. För kommande PISA-undersökningar arbetar man nu med att hitta modeller för att också kunna göra dessa bedömningar i de internationella jämförelserna.

Se nedanstående intervju med Francesc Pedrò, gjord av gymnasieelever vid Nacka YBC:

 

Francesc Pedró, OECD vid DIUs BETT-seminarium from diu redaktion on Vimeo. Bilderna till föreläsningen finns här.

 

Se även intervjuer av andra talare vid DiU:s seminarium.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Kommentarer
Postat av: Camilla Martinsson

Väldigt intressant!

Nu börjar jag fundera... Ska de barn/elever som inte har ett stort IT intresse få sämre betyg och hamna efter i skolans?? Ska data kunskap vara ett krav och inte ett intresse? Då kommer vi ochså in på vilka som oftast har ett stort data intresse. I de yngre åldrarna kan vi ju faktiskt se att pojkar har ett större intresse än flickor. Vadkan detta leda till?

Bara lite tankar!!

Mvh Camilla

Postat av: Annika Börjesson

Visst väcker detta tankar! Jag som lärarstudent inom förskolan tänker naturligtvis på hur vi där på bästa sätt ska skapa möjligheter för barnen och förbereda dem för ett liv i den digitala värld vi lever i. Viktigt är också att vi då tänker på att minimera klyftorna mellan barnen så att de ska ges lika stora möjligheter att utvecklas inom den digitala arenan. Vi inom förskolan lägger lite av grunden de ska bygga vidare på, och detta kräver en stor pedagogisk kompetens av oss inom området.

2010-01-28 @ 14:12:21
URL: http://annikastudent.skolbloggen.se
Postat av: Lennart Axelsson

Hej,

Tack för era kommentarer. Om datorn och det vi kan göra med den blir lika viktig som boken, och allt tyder på det, då har vi som pedagoger en viktig uppgift. Det handlar inte om att vi till varje pris ska använda datorn, utan vad vi faktiskt använder den till. Här ligger den stora utmaningen. Men några färdiga svar finns inte, bara olika erfarenheter att dela, vare sig man är lärarstudent, verksam lärare eller förälder.

2010-01-28 @ 20:36:53
URL: http://www.ungkommunikation.se
Postat av: Camilla Martinsson

Hej

Ja, vad använder vi datorn till?? I hemmet och på många arbetsplatser är den en nödvändighet.Ska det bli även så i skolans värld kan vi ju då fråga oss. Skolan ska väll utvecklas i fas med samhället?

2010-02-02 @ 14:30:42
URL: http://camillamartinsson79.blogspot.com
Postat av: Björn

Håller med om att intervjuns innehåll har ett genusperspektiv. Kan dock inte se att det gör frågan mindre viktig. Att kunna hantera grundläggande IT teknik kommer inte att bli mindre viktigt...

2010-03-16 @ 11:13:35
URL: http://www.brarekrytering.se/intervju.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback