Intervju med Francesc Pedrò om digitala klyftor och digital kompetens
Francesc Pedrò tog också upp vikten av att skapa kriterier för bedömning av de kompetenser och färdigheter som blir alltmer viktiga. Så länge dessa kriterier saknas kommer skolsystemet att konsekvent bortse från dessa kompetenser. För kommande PISA-undersökningar arbetar man nu med att hitta modeller för att också kunna göra dessa bedömningar i de internationella jämförelserna.
Se nedanstående intervju med Francesc Pedrò, gjord av gymnasieelever vid Nacka YBC:
Francesc Pedró, OECD vid DIUs BETT-seminarium from diu redaktion on Vimeo. Bilderna till föreläsningen finns här.
Se även intervjuer av andra talare vid DiU:s seminarium.
Läs även andra bloggares åsikter om digital kompetens, digital klyfta, bedömning, PISA, politiker
Väldigt intressant!
Nu börjar jag fundera... Ska de barn/elever som inte har ett stort IT intresse få sämre betyg och hamna efter i skolans?? Ska data kunskap vara ett krav och inte ett intresse? Då kommer vi ochså in på vilka som oftast har ett stort data intresse. I de yngre åldrarna kan vi ju faktiskt se att pojkar har ett större intresse än flickor. Vadkan detta leda till?
Bara lite tankar!!
Mvh Camilla
Visst väcker detta tankar! Jag som lärarstudent inom förskolan tänker naturligtvis på hur vi där på bästa sätt ska skapa möjligheter för barnen och förbereda dem för ett liv i den digitala värld vi lever i. Viktigt är också att vi då tänker på att minimera klyftorna mellan barnen så att de ska ges lika stora möjligheter att utvecklas inom den digitala arenan. Vi inom förskolan lägger lite av grunden de ska bygga vidare på, och detta kräver en stor pedagogisk kompetens av oss inom området.
Hej,
Tack för era kommentarer. Om datorn och det vi kan göra med den blir lika viktig som boken, och allt tyder på det, då har vi som pedagoger en viktig uppgift. Det handlar inte om att vi till varje pris ska använda datorn, utan vad vi faktiskt använder den till. Här ligger den stora utmaningen. Men några färdiga svar finns inte, bara olika erfarenheter att dela, vare sig man är lärarstudent, verksam lärare eller förälder.
Hej
Ja, vad använder vi datorn till?? I hemmet och på många arbetsplatser är den en nödvändighet.Ska det bli även så i skolans värld kan vi ju då fråga oss. Skolan ska väll utvecklas i fas med samhället?
Håller med om att intervjuns innehåll har ett genusperspektiv. Kan dock inte se att det gör frågan mindre viktig. Att kunna hantera grundläggande IT teknik kommer inte att bli mindre viktigt...