Hans Rosling gav nya perspektiv

Gårdagens välbesökta föreläsning på Linnéuniversitetet, En faktabaserad världsbild, av Hans Rosling gav nya insikter. Vi som följt hans föreläsningar på TED under en längre tid kände igen en del av innehållet, men den en och en halvtimme långa föreläsningen gav både perspektiv och nödvändig fördjupning. På ett pedagogiskt och underhållande sätt beskrev han hur världen i vårt medvetande fortfarande är uppdelade i vi och dom, i-länder med hög medelslivslängd och få barn och u-länder med låg medellivslängd och många barn. Det var en bild som möjligtvis var giltig 1950 men knappast före 1950, än mindre dag. Se nedanstående bilder som visar hur det såg ut 1950 och 2007. Du kan själv köra detta i Gapminder och se hur det förändrats.






Han kunde också med en mängd exempel visa hur denna bild hänger kvar, allt från undervisning i skolan till centrala politiska beslut. Världen konvergerar och det finns en positiv utveckling i många länder, samtidigt som det fortfarade finns stora skillnader. Vi måste förstå världen om vi ska kunna påverka den, var Hans Roslings budskap.

Han var också mycket positiv till den efterbehandling av föreläsningen som vi planerat och som genomfördes av AV-Media Det var första gången, som någon arrangör av hans föreläsningar faktiskt genomförde en workshop, där man praktiskt och pedagogiskt arbetade med Gapminder. Mathias Ahrn, lärare på Teleborg Centrum, redovisade bl.a. hur han arbetat med Gapminder, som en viktig resurs i SO-arbetet. Ett citat från en flicka i åk sju är talande:

"Jag lärde mig också att USA har högre barnadödlighet än vad Kuba har, när jag kollade på min hyperlänk och klickade in USA och Kuba så står det helt korrekt att det dör fler barn i USA än vad det gör i Kuba. Det står att det dör 6,7 barn under fem år/ 1000 född i Kuba och att det dör 8 stycken barn i USA. Jag tyckte att det var sjukt konstigt, detta test har verkligen förändrat min omvärldskunskap. Jag trodde faktiskt också att barnadödligheten hade ökat de senaste 30 åren men jag hade verkligen fel! Barnadödligheten har nästan halverats."

Det viktiga, enligt Mathias, är att Gapminder ger ytterligare möjligheter till diskussion och reflektion, nödvändiga ingredienser för ökad förståelse. Det är viktigt att lärare blir medvetna om vilka möjligheter programmet ger, även för ungdomar i lägre tonåren. Sedan finns alla möjligheter till fördjupning, både av materialet som sådant och de möjligheter till att skapa egna visualiseringar med Google Docs. Men det är du som lärare som måste vara kunnig för att kunna ta ansvar för innehållet.

Vi kommer i ett fortsatt samarbete med AV-Media att utveckla pedagogisk användning av Gapminder för lärare inom och utom Linnéuniversitetet. Vi hoppas också på fortsatt sammarbete med Hans Rosling.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback