Rapport från SITE 2010 (del 4 av 4)


Som sista inlägg från årets SITE-konferens vill jag berätta om Allison Rosset, Professor i Educational Technology vid San Diego State University, som brutalt tog död på den seglivade myten att IRL-undervisning (IRL=InRealLife) vida skulle överträffa online-lärandet.

 

De seglivade argumenten: ”Varför ska jag ändra på något? Det är faktiskt bra som det är”, ”Jag behöver faktiskt inte göra det här”, ”Jag har faktiskt inte tid”, samt ”Mina föreläsningar och mina relationer till studenterna är faktiskt helt unika och kan faktiskt inte ersättas”, kom helt på skam efter att Rosset formligen krossat dem till småsmulor.

 

Med hårdfakta i form av siffror, diagram och procentsatser visade hon på fantastiska skillnader i allt mätbart - genomströmningsgrader som slår genom taket, väsentligt förbättrade studieresultat och en kraftigt ökad studenttillströmning till kurserna.

Men, framför allt berättade hon med värme om de mer ”mjuka” faktorerna - studentrespons i form av beröm och glada tillrop, engagemang, inlevelse och vilja, samt inte minst den uppmuntran hon erhållit från såväl studenter som kollegor, människor som både IRL och online spridit ordet om Rossets insatser.

 

Förutom den rena glädjen över att ”bara” ha lyckats, var Rosset också överväldigad av den spin-off effekt som steget ut i nätverkandet gett henne, erbjudanden om jobb, inbjudningar till konferenser, referensgrupper, nätverk mm mm mm.

Och Rosset vet vad hon talar om  -  hon var länge en av de främsta förespråkarna för att inte ta sin undervisning ut på nätet och det med precis samma gamla argument som de hon precis ägnat sig åt att mosa. ”Men det är ju så”, som hon själv konstaterade: ”att även gamla hundar tydligen kan lära sig ett och annat. Och de behöver ju - talesättet till trots - inte sitta hela tiden”.

 

Från att i början av sin ”online-karriär” varit rätt och slätt nöjd med att på sin höjd få det mesta att fungera, ställer hon numera allt högre krav på både sig själv och sina studenter att online-kurserna ständigt ska ge mer och bli bättre, och hennes regelbundet återkommande resultatuppföljningar och kursutvärderingar visar att hon är på rätt spår.

 

För att inspirera andra till att både våga prova på, lyckas och (framförallt) vilja fortsätta, bjöd hon under sitt tal med följande paneldiskussion på följande framgångsrecept för onlineundervisning:

  • Skapa tydliga exempel för att underlätta kursstarten. Visa rent praktiskt hur t.ex. en portfolio bör vara upplagd och vad den ska innehålla, ge exempel på vad en multimodal berättelse är och hur den kan vara utformad, visa exempel på vad t.ex. en Ningprofil kan/bör innehålla för att uppnå ett kursändamål, eller varför inte hur en studentanvändarprofil i en lärplattform ska se ut, om du nu använder något av ovanstående.
  • Klargör dina förväntningar. Tala om för studenterna vad det faktiskt är du vill ha av dem!
  • Standardisera din meddelandehantering. Skapa standardsvar och -mallar du kan utgå ifrån i kommunikationen med dina kursdeltagare.
  • Använd erfarenheterna från föregående punkt till att vidareutveckla och förbättra din kommunikation. Tydlig och precis information är A och O för all onlineundervisning, oavsett forum.
  • Kommunicera ofta! Ett regelbundet, högfrekvent informationsflöde från dig - såväl formellt (kursrelaterat) som informellt (personrelaterat) - håller studenternas intresse och aktivitet uppe.
  • Odla brådskan! Var aktiv, svara snabbt på frågor och förslag och kräv lika snabba svar tillbaka.
  • Bjud på smarta onlineresurser och -tips som du känner till, vet är bra och använder själv.
  • Utvärdera och testa det du gör. Ofta! Involvera studenterna i testerna och lyssna till deras deras idéer, kritik och önskemål på förbättringar. Var inte rädd för att ändra.
  • Titta på vad andra gör och lär av dem.
  • Se till att både du och dina studenter publicerar ert arbete online. Sätt upp ett ning-nätverk och bjud in intresserade att delta i diskussionerna. Bygg vidare och utveckla.
  • Tänk efter och tänk om. Var inte rädd för att förändra och fortsätta utveckla.
  • Förutsätt ofullkomlighet. Vi är människor som använder teknik. Det kommer att krocka, så är det bara. Kan du förbereda dig på det, sparar du mycket tid och energi.
  • Sist men inte minst - agera som den MÄNNISKA du är. Försök inte VARA ett onlinesystem eller en lärplattform.

 

Mer om Allison Rossets idéer finns att ta del av på http://pinotnet.ning.com/ eller arossett på Twitter.

 

Over and out från SITE,

Susanna Nordmark

Bitr. projektledare, Växjö


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback