På jakt efter den tid som kommit

År 2012 beräknas antalet aktiva mobiltelefoner i världen vara lika många som antalet människor. Tillgänglighet till nätet spelar en allt större roll i samhället och i våra personliga liv. Så när Atomer och bitar arrangerade konferensen Dags för mobilsajt?, var vi självfallet på plats.

 

Konferensen lockade en mängd representanter från näringslivet men vi var också några från andra typer av verksamheter, t.ex utbildningssektorn. Den brokiga skaran deltagare tyckte arrangörerna pekade på att marknaden  har mognat för möjligheterna med det mobila nätet.

Företrädare från företag som utformade mobila webbsidor presenterade en mängd exempel under dagen och resonerade kring utvecklingen av mobila tjänster och den mobila webben i relation till ”app-ar”.

 

 



"Var är brudarna?"
Det stod klart att de största grupperna av mobilsurfare är i åldrarna 25-34 och 35-44. Dessa grupper står för 26 respektive 24 procent av internettrafiken från mobiltelefoner. Barn och ungdomar står för en tämligen liten andel eftersom surfandet kostar pengar. En undersökning som presenterades, visar att det företrädelsevis är manliga besökare på mobila sajter. Det faktum att det endast var manliga presentatörer på konferensen, kanske är ett symptom på detta. På de vanliga webbsajterna för samma verksamhet, visade undersökningen en mer jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga användare.

 

Varför mobil sajt?
Vad är då egentligen grejen med mobila sajter? Varför ska vi lägga tid och pengar på det? En viktig anledning är förstås tillgängligheten – vi vill kunna hitta det vi söker här och nu. Inte vill vänta tills vi kommer hem eller tills vi tagit fram och startat upp datorn. De flesta av oss har alltid telefonen med oss och den är alltid på.

 

Men webben är ju alltid tillgänglig, oavsett om vi kopplar upp oss på en dator eller en mobiltelefon. Då det finns två betydelsefulla aspekter som talar för att det är värt att utveckla sina webbsidor för mobilsurfande:

När vi surfar i mobilen idag är det väldigt få sajter som faktiskt är anpassade för mobiltelefonernas (eller andra mobila enheters) små skärmar. Texten blir därför för liten, bilderna för stora och hela sidan för tung så det tar lång tid att ladda in och gör surfandet dyrt. Den ena aspekten är därför att anpassa den vanliga webben så den blir användarvänlig för mobiltelefonerna. Det finns ingen standard men många använder en URL med m.namnet.se, www.namnet.se/mobi eller något liknande. Alla rekommenderade dock att man bygger in en automatisk omdirigering till den mobila sajten om du går in på den ”vanliga” URL:n (www.namnet.se) från en mobiltelefon.

 

Bilden till vänster visar Försvarsmaktens startsida på "vanliga" webben och den högra mobilwebben.
www.forsvorsmaken.se        respektive        mobil.forsvorsmakten.se

 

Men presentatörerna återkom ofta till att en bra mobil sajt inte nödvändigtvis bara är en översättning av en hemsida så den blir mobiltelefonvänlig. Den mobila kontexten ger andra förutsättningar. När vi surfar mobilt befinner vi oss ofta i andra situationer och är kanske ute efter andra saker än när vi sitter vid en mer stationär enhet. Rådet är, som alltid i kommunikativa sammanhang, att tänka på användaren först.

  • Vad vill vi veta?
  • Varför vill vi veta det?
  • Och hur vill vi få det presenterat?
Tidigare idag frågade en vilsen student var en föreläsningssal fanns, eller om hon ens skulle vara i den salen. Hade universitetet exempelvis haft en geo-taggning över campus på sin mobila sajt, kunde studenten ha fått en vägbeskrivning och kanske till och med en bild direkt i sin mobil. Man kan också tänka sig att en kurs- eller programsajt känt igen hennes mobilnummer och att hon hade lätt kunnat komma åt både schema och kursmaterial direkt i mobilen. Det var nämligen också något presentatörerna påpekade som en möjlighet och fördel med kopplingen till en mobiltelefon – den är personlig på ett sätt som en dator sällan är. Det är därför möjligt att skapa en relation mellan användaren och verksamheten på ett annat sätt en genom en dator.

 

Utveckla för mobilen först
Det är ingen tvekan om vart världen är på väg. Globalt sett är antalet internetanvändare på mobiltelefoner, redan fler än de som kopplar upp sig från en dator. I Sverige är vi inte där ännu, men i länder som inte har samma förutsättningar för fast uppkoppling är internet i mobiltelefonen en självklarhet.

 

Men vi som ännu inte har mobila sajter behöver inte bli alltför nedslagna. Endast två av västvärldens 34 mest kända varumärken har mobilanpassade sajter som dessutom känner av om du surfar från en mobil eller dator och automatiskt dirigerar dig till respektive ingång. Dessa var Google (förstås!) och Nike.

MEN för Sveriges nyaste universitet, som dessutom säger sig vara både modernt och nytänkande – hoppas vi självfallet på en utveckling av en suverän sajt med nyttiga funktioner för den mobila användaren.

Avslutningsvis kan vi säga att vi definitivt ser möjligheter till omedelbar tillämpning när det gäller informationsflöde. Men hur ska vi använda det i rena kunskapssamanhang och lärandesituationer? Vi funderar vidare.

 

//Jennie Rosander och Katrin Lindwall


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback