Vilka kompetenser behövs?

Läste häromdagen i DN om fältassistenter som anser att nätet är lika viktigt som gatan för att nå unga. Man samarbetar med de stora mötesplatserna som finns på nätet som Lunarstorm och Playahead. Fryshuset gör något liknande. Man startar projektet Nätvandrarna, vuxna som finnas på nätet för ungdomar:

"Vi fick inse att alla ungdomar sitter framför datorn. Det är inget specialintresse utan en del av deras dagliga liv, säger Maria Soares Lindeberg, projektledare för Nätvandrarna." enligt DN.

För någon vecka sedan stod också att läsa om Kamratposten och att man nu satsar på att bygga upp en community på nätet. De flesta av oss har någon relation till Kamratposten. På ett lättfattligt sätt skrivs om böcker, filmer, sex, vetenskap och skola. När jag gick i skolan så distribuerades Kamratposten via skolan. När våra barn läste tidningen fick vi prenumerera som vanligt. Nu har tidningen en längre tid brottats med sjunkande upplagor. Vad är då mer naturligt än att bege sig dit där barn och ungdomar finns?

Stefan Pålsson på KK-stiftelsen skriver på sin omvärldsblogg om en artikel i New York Times att man nu på många skolor i USA lägger ned sina satsningar på bärbara datorer. Det har visat sig att det inte finns någon skillnad i kunskapshänseende mellan de barn som har datorer och de som inte har. Återigen uppstår frågan (för vilken gång i ordningen) om det är tillgången till datorer som gör skillnad. Har man sådana förväntningar så kan man inte bli annat än besviken. Sammanhanget, kompetensen, attityden och vad man faktiskt vill med sin undervisning är det avgörande. Den snabba utvecklingen av digital teknik har avgörande betydelse, men att fästa så stor vikt vid att alla elever har sin egen bärbara dator är att missa målet.

Kommentarer
Postat av: Seth Norberg

Lade märke till tre saker i artikeln i New York Times:
1. Det verkar som att man köpt datorer med dåliga garrantier.
- Man har tagit alldeles för lätt på frågorna om en fungerande infrastruktur och support.
2. Lärarna tyckte inte att det passade bra att använda datorerna i just deras ämne. (Känner igen kommentaren)
- Det behövs fortbildning där lärarna arbetar med att utveckla sin egen undervisningsmetodik där digitala medier är inblandade.
3. Slutklämmen -
?The art of thinking is being lost,? he said.
?Because people can type in a word and find a source and think that?s the be all end all.?
- Ja, vad ska man säga, har det att göra med datorer eller med sättet att förhålla sig till mediet och dess plats i undervisningen, måntro?
Ibland blir man förvånad över att man inte jobbar mera seriöst i det stora landet i väster. Men frågan är om vi är så mycket bättre i vårt land heller. Vi har tappat 5 år av skolutveckling med digitala media sedan Jan Hyléns mycket framsynta rapporter 2002. Om man ska uttrycka sig drastiskt verkar det som att någon har, pö om pö abdikerat från utvecklingsfrågorna när det gäller digitala media i undervisningsmetodiken i Sverige, i smyg.

2007-05-09 @ 16:01:57
Postat av: Lennart Axelsson

Kan bara instämma.

2007-05-09 @ 21:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback