Sommaruppehåll

Semestern börjar närma sig och det är dags att ta en paus i projektarbetet. Men några avslutande reflektioner är på sin plats. Det är lite intressant att läsa blogginlägget från föregående år vid samma tidpunkt. Vi kan konstatera att frågorna är lika aktuella nu som då. Utvecklingen av unga människors användning av nätet bara ökar. Det visar inte minst siffror från Mediebarometern 2006. Nedan ett diagram som jag gjorde till vår presentation i Norrköping med utgångspunkt i Mediebaromenterns siffror.

Mediebaromentern 2006, 15-24


Diagrammet visar den tid en vanlig dag, som åldersgruppen 15-24 år lägger på att titta på TV (blå linje), lyssna på radio (gul linje) och använda internet (lila linje). Siffrorna säger inget om vad som görs på nätet. En del av den tid som spenderas på nätet kan vara att se TV-program eler lyssna på radio. Man använder inte de traditionella kanalerna.

Projektet har utvecklats positivt under året. Fortfarande behövs mycket information både inåt i lärarutbildningen och ut mot våra skolor i regionen. Men helt klart är att projektet blivit mer känt och fler och fler lärare blir intresserade av de frågor vi arbetar med. Detta märks inte minst på de nio nya tema- och analysgrupper som bildats. Det ska bli mycket spännande att följa deras arbete. En stor utmaning blir att fasa ihop de nya grupperna med de erfarenheter som de gamla temagrupperna gjort under året. Flera av dessa grupper kommer att fortsätta arbetet under hösten, så här borde finnas goda utvecklingsmöjligheter. Lärarstudenterna är också en grupp som mer och mer aktiveras, främst kanske i Växjö genom det samarbetet som utvecklats mellan Nätverket SIP och Pedal. Men även lärarstudenterna i Kalmar kommer att bli mer och mer involverade i takt med att nätverk skapas.

Arbetet mot skolorna i regionen måste förstärkas och viktiga grupper att både informera och engagera är skolledare och partnerområdessamordnare på olika nivåer. Det är viktigt att det arbete som görs i projektets olika delar verkligen kommer den verksamhetsförlagda utbildningen till del.

Samtalen med forskare har varit bra och dessa kommer att fortsätta till hösten. Det finns redan nu en ansökan till Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté där erfarenheter i Ung Kommunikation tas upp som en del. Ett genombrott här vore mycket viktigt för projektet. Detsamma gäller den internationella anknytningen. Ung Kommunikation finns med i några EU-ansökningar. Blir det framgång där ökar våra möjligheter ytterligare. Men det gäller att inte ta ut några segrar i förskott. Vi arbetar oförtrutet vidare även om vi inte skulle lyckas denna gång.

Regerinen har nu givit direktiv till en utredning om en ny lärarutbildning. Direktiven uttrycker mycket tydligt ett förändring mot den lärarutbildning som startade 2001. En återgång kommer att ske till olika lärarexamina beroende på för vilka åldrar utbildningen är avsedd för. Tanken är att en proposition om den nya utbildningen ska läggas fram under 2009. Detta kommer naturligtvis att få effekt på vårt arbete i projektet. Därför blir det viktigt för oss att noga följa utredningens arbete och i samarbete med övriga lärarutbildningar och KK-stiftelsen lyfta frågor om digital kompetens och för vår del naturligtvis ung kommunikation, så att dessa frågor verkligen får utrymme i de nya kursplaner som kommer att arbetas fram.

Vi kan alltså se fram emot en spännade höst. Men först önskar jag en avkopplande sommar.

Kommentarer
Postat av: micke gunnarsson

Hejsan lennart och tack för en bra blogg.
Skulle vara kul om man kunde få en kopia på ditt fin fina diagram.
Vi höres
Micke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback