Nytt år, nytt decennium och nya utmaningar

För tio år sedan var IT-boomen på topp. Flera IT-företag hade under några år byggt upp stora förväntningar. Jonas Birgersson reste land och rike runt och föreläste om bredbandens möjligheter. Det skulle bara gå några månader in på det nya decenniet när Boo.com, ett högt värderat företag med försäljning av märkeskläder på nätet plötsligt ställde in betalningarna. Det blev inledningen till den finansiella kris som slog hårt mot en mängd högt värderade IT-företag.

Ungefär samtidigt avslutades en av de mest omfattande kompetensutvecklingsinsatserna i svenskt skolväsende, ITiS. Drygt 60 procent av landets lärare fick under perioden 1997-2000 utbildning och dessutom en egen bärbar dator. Infrastruktursatsningar gjordes så att en stor del av landets skolor fick bra internetanslutningar.

Olyckligtvis för skolan sammanföll avslutningen av ITiS med aktienedgången för IT-branschen. Många politiker, rektorer och lärare tog den spruckna IT-bubblan som intäkt för att helt stänga dörren för fortsatt utveckling. För många engagerade lärare som fungerat som eldsjälar, handledare och utbildare blev det ett smärtsamt uppvaknande. Den kompetens som byggts upp och vidareutvecklats under några år var helt plötsligt inte värt något. Många sökte sig till nya verksamheter utanför skolan eller ägnade sin tid åt intressantare saker än IT i skolan.

Men tiden stod inte stilla. En enorm teknisk utveckling har skett under detta decennium som givit oss helt andra möjligheter men också utmaningar i vårt förhållningssätt till IT. Nätet har blivit en helt annan arena. De tjänster som vi idag ser som självklara, Google, bloggar, Facebook, YouTube, Spotify och Twitter, har alla utvecklats under de senaste åren. Den tekniska utvecklingen lär inte gå långsammare. Vi har alla anpassat oss till bankaffärer på nätet, snabb information och en ökad kommunikation. Vårt förhållningssätt till lärande och utbildning, som har en betydligt långsammare förändringstakt, kommer att utmanas. Utmaningen finns globalt. Många utvecklingsländer ligger långt framme. Utbildning där ny teknik intar en central plats ligger högt på dagordningen.  Vårt industriella försprång kryper. Lärande och utbildning måste vara centrala områden för utveckling även för oss. Det blir bara mer och mer spännande. Välkomna till ett nytt decennium.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback