BETT - en intensiv marknadsplats

Nyligen hemkommen från London och BETT-mässan finns skäl att sammanfatta erfarenheterna. Detta var mitt andra besök, jag var där i januari 2008 också. Det är lite intressant att se tillbaka på den resan och de reflektioner jag gjorde då. Samma intensiva upplevelse, stor mängd utställare och tjockt med folk. Utan att noggrant undersökt varje monter är helhetsintrycket ändå att innovationsgraden är ganska låg när det gäller användningen av teknik i skolan. Man gör likadant som man alltid gjort i klassrummet, med den skillnaden att tekniken intagit en central plats. Påfallande mycket av innehållet var flyttad från en statisk bokmiljö till en mer dynamisk IT-miljö utan att varken utnyttja möjligheterna eller finna nya former. Exempelvis hittade vi fysiklaborationer på bildskärm som i stort sett använde samma utrustning som i den vanliga lab-salen. Det är möjligtvis igenkännande för fysiklärare, men det är inte säkert att eleverna förstår mer av optikens grunder om den optiska bänken är flyttad från lab-salen in i datorn.

En stor skillnad finns naturligtvis, möjlighet till interaktion är större. Att själv pröva sig fram och se vad som händer och utifrån det dra slutsatser är oändligt mycket större. Att se hjärtat eller ett foster i en tredimensionell miljö ur en mängd olika vinklar och avstånd ger en helt annan upplevelse än en bild i en bok. Att tillsammans manipulera och flytta symboler tillsammans på ett interaktivt bord och lösa problem ger nya möjligheter till kreativitet och förståelse. Att själv skapa dataspel genom att använda matematiska och datatekniska begrepp och symboler ger något annat än att själv spela.

Det är just mötet mellan det som är möjligt att göra och det som faktiskt görs som gör BETT-mässan både beklämmande och fascinerande. Det som skulle kunna ge tankar för nya idéer som samtiden faktiskt kräver, riskerar att kvävas av framfusiga försäljare som till varje pris försöker förklara varför just deras produkter är så förträffliga. Samtidigt kan skolan och undervisningen inte blunda för de möjligheter som tekniken ger. Omvärlden väntar inte på att skolans sätt att förklara världen ändras. Det innebär också att hemmet och världen utanför skolan är teknifierad på ett helt annat sätt än skolan vilket på sikt skapar legitimitetsproblem.

BETT-mässan fungerar som marknadsplats för vad som finns. Men centralt måste vara att sedan själv få möjligheten att prova och tillsamman med kollegor reflektera över vad som kan göras i den egna yrkessituationen utifrån de specifika krav som finns där. En arena för det är AV-Media som under flera år byggt upp en organisation för lärare att prova och låna utrustning och i olika utbildningsinsatser ge möjlighet till diskussion och erfarenhetsutbyte. En målsättning för Ung Kommunikation är att skapa liknande miljöer på Linnéuniversitetet, inte konkurrerande miljöer, vi har ett utmärkt samarbete med AV-Media, utan kompletterande miljöer, där också forskning och lärarutbildning intar centrala roller. Där lärarutbildare och studenter får möjlighet att prova ny teknik i olika sammanhang för att sedan, kanske med helt andra perspektiv, möta skolans sätt att arbeta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback