Lärarstudenter i Kalmar

Idag träffade Tom Gagner och jag lärarstudenter på Högskolan i Kalmar. Studenterna läser allmänt utbildningsområde termin 3 och börjar närma sig slutet av sin utbildning. I föreläsningen tog vi upp perspektivet på ung kommunikation och dess betydelse för studenternas kommmande profession. Tom hade gjort en intressant rundvandring på högskolan vid terminsstart och det som slog honom var hur påfallande lite, dvs inget, som signalerade en utbildning där digital medier och internet har en given plats. Lärarutbildningen är en stor och viktig utbildning och i affischer och posters så syntes mest pennor, anteckningsmaterial och böcker. Likadant var det vid lärarfackens välkomstbord. Inte så att penna, papper och böcker är oviktiga i en lärarutbildning, men den mentala bilden som visas upp signalerar en brist på medvetenhet om nya utbildningsmiljöer. Utbildningsmiljöer som blivande lärare får anledning att ta ställning till direkt när de börjar jobba.

Det märktes att det var en erfaren skara studenter i slutet av sin utbildning som lyssnade. Vår föreläsning möttes med stort intresse där relevanta synpunkter och kritiska frågor ställdes. Många har också erfarenhet av de digitala världarna, men det framkom också att det varit för lite diskussion om hur dessa ska hanteras i konkret arbete som lärare. "MSN ger möjlighet till en annan kontakt med eleverna, men jag kan inte blanda mitt privata liv med mitt jobb. Hur ska detta hanteras?" Liknande frågor kan ställas om Facebook? Vad ger vi för svar i lärarutbildningen?


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Ann-Britt Enochsson

Intressanta iakttagelser det där med avsaknad av digitala medier på affischer och posters. Jag har nyss skrivit en rapport från två fallstudier vid svenska lärarutbildningar. Jag har gått igenom deras webbplatser och konstaterar samma sak. Nu fick personer vid dessa lärosäten läsa texterna i våras, och redan har en bild med en grupp lärarstudenter dykt upp på en av webbplatserna och vid den andra institutionen aviseras en förändring i höst. Det handlar förhoppningsvis bara om att det inte uppmärksammats...

2009-09-02 @ 17:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback