Googlebilen och medieteknikstudenter

Häromdagen när jag cyklade hem höll jag på att krocka med Googlebilen som fotograferade gatan. Jag lyckades i sista stund få upp kameran.

Google fortsätter alltså med sitt projekt
Google Street View och har i sin kartläggning kommit till Växjö. Än så länge har inga bilder från Norden presenterats i Google Maps. Storbritannien och västra delarna av Europa verkar vara mest täckt.

Klickar man i Google Maps på den lilla gubben till vänster blir de områden där det finns bilder tagna blåmarkerade.

Som framgår av artikeln ovan tar det ett tag innan bilderna visas i Google Maps.

Bra eller dåligt? Utökad service eller ett hot mot den personliga integriteten? Eller kanske ingetdera, bara en  produkt av den tekniska utvecklingen som vi har att förhålla oss till och kanske utnyttja i stället för att låta oss utnyttjas.

Bilderna bildade bra underlag till föreläsningen för medieteknikstudenter som jag höll idag. Dock är det svårt att förhålla sig till ämnet ung kommunikation för dessa studenter. Den lilla minienkät jag gjorde visade att de alla är bärare av den kultur jag pratar om. Vad är då mitt budskap? Skapa förståelse för en digital klyfta? En historisk exposé över samhällsutvecklingen? En inbjudan att kritiskt granska sin samtid i andra perspektiv? Eller handlar det om att försöka skapa kontinuitet i deras lärande, få dem att förutsättningslöst gå vidare utan de begränsande skygglappar vi är behäftade med?

Plötsligt blir det tydligt att den generation som vuxit upp med dessa miljöer och finner dem alldeles naturliga, nu har kommit till högskolan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Öpedagogen

Jag hann aldrig få upp kameran när jag en dag åkte efter denna märkliga bil på Visbys gator. Kul att få läsa vad denna bil egentligen höll på med (även om jag misstänkte det) =)

Postat av: Lennart Axelsson

Ja visst är det lite intressant och utmanande det Google håller på med?

/Lennart

2009-11-03 @ 23:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback