Digital kompetens är kulturell kompetens

I fredags publicerades Skolverkets redovisning av regeringsuppdraget Bedömning av utvecklingsbehov avseende IT-användning i skolan. Det är en välskriven rapport med data från inhemska undersökningar av barns och vuxnas internetvanor, skolors infrastruktur och lärares tveksamhet. Referenser görs till EU:s rekommendation om de åtta nyckelkompetenserna för livslångt lärande och OECD-projektet The New Millennium Lerners.

Ändå tycker jag inte dokumentet lyckas fånga det verkliga utvecklingsbehovet i skolan och framförallt inte varför det är så viktigt. Redovisningen ska förhoppningsvis bilda underlag för vidare politiska beslut. Synen på IT som verktyg dominerar och begränsar möjligheten till förståelse.

Handlar inte hela frågan om IT i samhället och IT i skolan om en kulturell förståelse, om vi ser kultur som sociala levnadsmönster med allt vad det innebär av normer, värderingar, beteendemönster och materiella ting? Alltså hur vi förstår vår samtid, vår historia och att vara medborgare. Det är ett nödvändigt villkor att använda de materiella ting som vi skapar och som används i vårt samhälle, men är det tillräckligt för att vi också ska förstå? Borde inte omvärldsanalysen och de krav som vår samtid ställer på oss vara det främst skälet till att IT får en mer framträdande plats i skolan. IT och digitala medier har en central roll i barns och ungdomars liv men innebär det automatiskt en förståelse för vad det betyder i ett vidare perspektiv? Vi ser att den tekniska utvecklingen går väldigt fort och påverkar samhällsutveckling globalt som nationellt, i arbetslivet och på fritiden. I Skolverkets redovisning finns förtjänstfulla hänvisningar till framförallt Norge och Storbritannien som i nationell skala arbetar med dessa frågor.

Jag använder själv många av de argument som finns i Skolverkets redovisning, men med risk för att kasta sten i glashus, så saknar jag ändå de riktigt heta motiven (som faktiskt finns!) till varför en förändring är nödvändig.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback