Nätarbete och arbete på distans

Nu har KK-stiftelsen med stöd av rektorerna vid BTH, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna svarat på huvudledaren i DN från den 12 september om nätbaserad utbildning och som jag skrev om i ett tidigare blogginlägg. Svaret kom i fredagens nummer av Computer Sweden. Intressant är att man, förutom att ta upp om de skilda erfarenheter man har från nätbaserad utbildning, också tar upp betydelsen av nätbaserat arbete i kontakterna mellan akademi och näringsliv. Vi kommer i framtiden (som redan är här fast ojämnt fördelat!) att ha olika former av lärandemiljöer, de som riktar sig till ungdomsstudenter, men i minst lika hög utsträckning miljöer mot redan yrkesverksamma. De lärosäten som i det perspektivet tänker bort lärande i virtuella miljöer kommer att få svårigheter att fullgöra uppgiften som centralt nav i ett alltmer kunskapsintensivt samhälle.

I dagens nummer av Computer Sweden står att läsa om Lunds universitet som nu implementerar Google Apps som samarbetsverktyg för lärare och studenter. Karl Agebergs är ansvarig på Lunds universitet. Hans svar på varför man gjort detta val är lika ovanligt som spännande:

"Det var studenterna som valde det när vi skulle byta e-posttjänst för ett år sedan. De fick välja mellan Microsoft och Google och de valde Google."

Och vidare på frågan om hur Google Apps kan användas:

"Framför allt handlar det om att studenternas lärande hamnar i fokus i stället för lärarna behov av att lära ut. Det går att genomföra grupparbeten där man delar dokument som sedan lämnas in, gruppdiskussioner kan föras i chattar. Dessutom ger det större möjligheter till livslångt lärande eftersom man kan ha tillgång till allt material även efter avslutad kurs."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback