Föreläsning med Mikael Alexandersson

I måndags hade vi på, inbjudan av Ung Kommunikation, besök av professor Mikael Alexandersson från Göteborgs universitet. Besöket inleddes med ett kortare möte med forskargruppen IT & lärande, där det främst handlade om vilken strategi som ska väljas vid ett byggande av en forskningsplattform. En inte alldeles enkel diskussion. Det finns många olika krav, lärarutbildningen måste forskningsbaseras, skolor söker svar på viktiga frågor, samtidigt som det nu finns klara signaler om att bygga excelenta forskningsmiljöer som har möjlighet att konkurrera på en internationell arena. Dessa ofta motstridiga krav kan knappast lösas med en gemensam strategi. Den fria forskningen behöver sin agenda där innovativa och kreativa forskare söker svar på nya viktiga frågor i världsvid konkurrens. Men forskare lever inte isolerade från övrig samhällsverksamhet. Den kompetens som en forskarutbildning rimligtvis borde ge måste också komma andra verksamheter till del genom att bidra till att tydliggöra angelägna problem i samhället, exempelvis fördjupa förståelsen för en skolpraktik eller fördjupa den undervisning som genomförs i högre utbildning. Då är också forskare beroende av aktiva yrkesutövare med god erfarenhet av praktisk verksamhet. Det är i det mötet, på lika villkor, som verksamhetsutveckling kan ske. Tyvärr finns fortfarande alltför stora avstånd mellan dessa två världar.

Ett bra exempel på vad god forskning kan ge i verksamhetsutveckling, visade Mikael Alexandersson i sin öppna föreläsning, som följde av mötet med forskargruppen. Han har en lång erfarenhet av forskning relaterad till IT i ett lärandeperspektiv, där han med kritisk blick granskat vad som faktiskt händer i olika lärsituationer exempelvis om man inför datorer med specifika program i klassrummet eller vad som händer när barn och ungdomar söker information. I sitt nya forskningsprojekt, "Gränslösa rum" undersöker han vad som händer i miljöer där det virtuella rummet får en allt ökad betydelse för barn och ungdomar. För skolan som har en stark tradition och formulerar villkoren för organisation och struktur i det formella lärandet, blir det naturligtvis en utmaning. Den kognitiva kontrollen minskar och försvinner i vissa fall, när fokus förflyttas från det fysiska rummet till det virtuella. Hur gör vi t.ex. när elever och studenter har med sig sin bärbara dator som självklart hjälpmedel i sitt skolarbete och samtidigt har hela nätet tillgängligt. Kan vi göra samma saker som tidigare, i klassrummet eller vid föreläsningar?

För att få underlag för sin nya forskning har Mikael Alexandersson intervjuat ungdomar som ligger i långt framme i sin IT-användning. Likt asplöv (Mikaels metafor) som är känsliga för vinden, är dessa ungdomarna känsliga för hur den nya kulturen och tekniken kan användas och är extermt tidiga användare. Nu när alla är på Facebook letar de efter intressantare och mer spännande alternativ. Mikael Alexandersson ställer viktiga frågor om vilken betydelse dessa ungdomar har för hur vi kommer att förhålla oss till den fortsatta utvecklingen i samhället. Ett mycket konkret budskap gav han till auditoriet. Lyssna speciellt noga på de ungdomar som finns runt omkring oss som lever i nya gränslösa rum och var lite nyfiken på de dörrar som då öppnas.

Kommentarer
Postat av: Stefan Svedberg





Att lära eller inte lära med IT?



Är dagens lärare framstegsfientliga och totalt ointresserade av IT i skolan? Frågan kan lite tillspetsat ställas mot bakgrund av Skolverkets rapport om IT-användningen i skolan från i år. Enligt rapporten uppvisar våra skolor stora brister, dels vad gäller tillgången på datorer, dels beträffande anvisningar och direktiv (s.k. IT-strategi) om, hur IT ska kunna integreras i den pedagogiska processen. Anledningen till det senare kan enligt rapporten relateras till lärarens förmåga, intresse och tillgång till utrustning. Vidare framgår av Skolverket rapport, att endast en fjärdedel av lärarna använder IT i sin dagliga undervisning. Mot denna bakgrund finns det anledning ställa frågan varför IT-stödet inte utnyttjas mer i våra skolor, i synnerhet som allt fler rapporter vittnar om datorernas pedagogiska mervärde i undervisningen.

För ett antal år sedan antog jag utmaningen, att genomföra ett IT-projekt på en högstadieskola i Varbergs kommun. Inledningsvis fick 21 elever i årskurs 9 välja bland 19 uppgifter i SO, söka och bearbeta information samt såväl muntligt som skriftligt redovisa resultatet av sitt arbete. Syftet var att undersöka om och i så fall hur eleverna kunde utveckla ett kritiskt och demokratiskt förhållningssätt med hjälp av ett undersökande arbetssätt där IT intog en central roll.

Resultatet visade, att en majoritet av eleverna klarade de krav som kan ställas på elever i årskurs 9 beträffande kunskaper och färdigheter att sovra och tolka innehållet i valda uppgifter, söka relevant information och besvara/lösa valda uppgifter. Däremot bedömdes flertalet av de deltagande eleverna brista när det gällde att bearbeta vald information, diskutera och reflektera kring svaret/lösningen till vald uppgift, redovisa förståelsekunskaper och presentera resultatet av sitt arbete så att det leder till ökad förståelse och höjt intresse för ämnet. Endast två av de 21 deltagande eleverna i denna studie bedömdes nå upp till de krav, som kan ställas på ett källkritiskt förhållningssätt (”Informationssökning med datorstöd i årskurs 9 – ett IT-projekt med inriktningen att utveckla ett källkritiskt och demokratiskt förhållningssätt”).

Min slutsats är, att datoranvändning i skolan förutsätter tydligt formulerade strategier och en kontinuerlig pedagogisk diskussion om IT:s möjligheter och begränsningar. För att stimulera ett källkritiskt och reflekterande lärande med datorstöd krävs väl genomtänkta pedagogiska insatser redan tidigt i utbildningen. Varför inte redan i förskolan?



2009-11-30 @ 14:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback