Framtidens lärande igen

Jag återkommer till konferensen Framtidens lärande. Speciellt efter att jag läst delar av Globaliseringsrådets slutrapport, Efter krisen.  Det lilla avsnitt som behandlar skolans ansvar för lärande, tar upp att nätpedagogiken bör utvecklas genom att fler och bättre digitala läromedel bör införas i skolan, (se sidan 37). Fantasilöst, begränsat  och tyder på bristande intresse eller ännu värre, okunskap.

På konferensen höll Mikael Alexandersson från Göteborgs universitet en intressant avslutningsföreläsning. Innehållet hämtade han naturligtvis från sin 10-åriga forskningserfarenhet på området, men också i nya erfarenheter. Under sex veckor har han åkt till olika universitet runt om i världen och sett att en överväldigande del av lärosätena diskuterar samma fråga. Hur ska den kommande utbildningen se ut i perspektiv av den snabba och starkt samhällsförändrade utvecklingen av teknik, digitala medier och nätkommunikation? Teknikutveckling sker globalt. Den ger bloggande medborgare i Mellanöstern redskap för samhällsförändring, precis som ungdomar i Sverige får möjligheter att skapa social identitet och utveckla intressen tillsammans med likasinnade.

Det senare  var också en utgångspunkt för Mikael Alexandersson. Han hade intervjuat tre nördar (tillåten beteckning från ungdomarna själva) med lång erfarenhet av nätet och digitala medier. Precis som asplövens känslighet ger oss information om kommande vind, kan dessa erfarna nördar ge oss information om tendenser i framtiden.

Deras aktivitet kännetecknas av:
  • att kunna välja, bestämma själv
  • det oavslutade och ständigt pågående samtalet
  • följa det sociala spelet
  • finnas i ögonblicket
Ovanstående kan sammanfattas i följande begrepp:
  • snabbhet
  • tillgänglighet
  • kommunicerbarhet
  • socialitet
Hur svarar ett utbildningssystem upp mot de nya krav som ställs samtidigt som det politiska uppdraget skolan har, ska förvaltas väl? Det finns inga enkla svar. Däremot behövs en fördjupad diskussion i möten mellan olika kompetenser.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback