"lärande är ett rörligt mål"

I senaste numret av Pedagogiska Magasinet som kom för någon vecka sedan finns flera intressanta artiklar. Det är ett temanummer om "gränslösa mötesplatser" med underrubriken "Vad gör vi i den digitala världen?"

Roger Säljö inleder temat med artikeln "lärandet är ett rörligt mål" där han på ett mycket intressant sätt lyfter frågan om utbildningssystemets förhållande till den stora digitala samhällsförändring som i global skala utövar ett stort förändringstryck på skolor och andra utbildningsinstitutioner. Vare sig vi vill det eller inte så sker en social och kulturell förändring, vi får en ny "medieekologi" som också måste förändra pedagogiken. Helt enkelt därför att vi lär oss på annorlunda sätt idag med mycket större tillgänglighet till en mängd resurser som förstärker lärandet, ett lärande som i mångt och mycket görs utanför de formella utbildningsinstitutionerna. Just det faktum att vi har alla dessa resurser till vårt förfogande gör att förmågor som kritisk analys, sortering, förmåga att organisera olika resurser och inte minst interagera med andra, blir än mer viktiga.

Patrik Hernwall är inne på samma tema i sin artikel "att ta vardagen i anspråk." Artikeln avslutas på ett alldeles utmärkt sätt:

"Digital kompetens handlar därför inte i första hand - även om det är en förutsättning, på samma sätt som att kunna skriva bokstäver - om att kunna hantera datorn eller något annat digitalt redskap utan om att kunna läsa, tolka och förstå likaväl som att uttrycka sig via olika textuella uttryck: skriven text, bild, ljud, rörlig bild. Den kompetente mediebrukaren i den andra medieåldernär en innehållsproducent i en deltagande mediekultur, som fritt kan röra sig mellan rollerna som som producent och konsument. Digital kompetens är, helt enkelt, en förutsättning i det samtida samhället."

Extra roligt var det också att läsa om Hans Willstedt på Katedralskolan i Växjö som söker nya vägar att arbeta med skogen genom att använda mobil teknik. Han samarbetar med Marcelo Milrad vid Växjö universitet  i ett samarbetsprojekt med bl.a. Stanford University, Intel och National Geographic i USA. I projektet Lets Go, som finansieras av Wallenberg Global Learning Network deltar också Kronobergs skola i Växjö och Redwood High School i Karlifonien.

Det finns ännu mycket mer i senaste numret av Pedagogiska Magasinet. Läsning rekommenderas!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Sarah Nylund

Gillar om det du skrev! Mysigt att se en del sunda grejer och inte bara det generella sakerna som man kan se om varenda dag. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback