Läs- och skrivundervisning med IT-stöd

På Skolverkets hemsida finns en intervju med Mona Wiklander som är speciallärare på Kungsgårdens skola och IT-pedagog för Sandvikens kommun. Hon menar att behovet av särskilt stöd vid läs- och skrivinlärning minskar, när barnen börjar med skrivande på dator i första klass.
”Om vi tidigt ger alla barn verktyg för att lära sig läsa och skriva ger vi dem samtidigt möjlighet att nå målen”, säger Mona Wiklander.

Lärarna i Sandviken kom i kontakt med Arne Tragetons modell för läs- och skrivinlärning med hjälp av datorn. Det gav inspiration till att skapa en egen modell. Särskilt intressant är att man använder talsyntes så att barnen kan ljuda och höra hur bokstäverna och hela ord låter. I intervjun framhåller Mona Wiklander även andra faktorer som har med lärmiljön att göra, till exempel att barnen ofta hjälper varandra två och två, att de reflekterar kring språket medan de arbetar med texterna och att skrivandet integreras olika ämnen. Dessutom upplever Mona Wiklander att barnens kreativitet stimulerar när de får jobba med bilder.

Dessa erfarenheter stämmer väl överens med vad andra lärare upplevt, till exempel de lärare som jag utvärderade för ungefär tio år sedan, under ett treårigt IT-projekt i årskurs 1-3. Jag lyssnande även på Mona Wiklander inspirerande presentation på konferensen Framtidens lärande härom veckan. Precis så entusiastiska var också de lärare i det IT-projekt jag utvärderade - men fortfarande är detta arbetssätt starkt ifrågasatt av läsforskarna. Det saknas alltså etablerad forskning kring detta arbetssätt och det tycks som om idéerna endast har tagits tillvara på enstaka skolor.

Jag och min kollega Lena Swalander har skrivit och publicerat en artikel som visade att barn från IT-projektet läste bättre jämfört med en grupp från av Skolverkets nationella utvärderingar. Analysen väckte frågor om hur man ska kunna skilja ut vad som beror på datorskrivande, skrivande med papper och penna respektive lärmiljön. Vi har inte hittat någon annan studie som har undersökt just detta och vi planerar nu för att kunna göra en större mer strukturerad studie. I en sådan vore det spännande att ta med effekten av just talsyntes.

Anne-Mari Folkesson
Bitr. projektledare i Ung Kommunikation

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback