Avslutande reflektioner inför sommaren

Ett  intensivt arbete denna termin går nu mot sitt slut. Bloggen har tyvärr inte uppdaterats i samma utsträckning som  tidigare. Lite avslutande reflektioner inför sommar och semester är på sin plats.

Vårens arbete har kännetecknats av strategidiskussioner och därmed en viss återhållsamhet i offensiva satsningar. De diskussioner som genomfördes på
analysseminariet med Apel och KK-stiftelsen är fortfarande synnerligen relevanta och kräver fortsatta diskussioner. Under detta möte lyfte vi också upp vilka styrkor, svagheter, hot och möjligheter (SWOT) som finns i det framtida arbetet i projektet. Punkterna har sedan bearbetats och diskuterats vidare vid senaste ledningsmötet den 11 juni.

Dessa diskussioner är centrala för vårt fortsatta arbete och avgör i mångt och mycket den fortsatta inriktningen av projektet. Vi har under de tre första åren satsat på en mångfald av aktiviteter som lett till olika erfarenheter, både fruktsamma och kanske mindre framkomliga. Vi måste tydligt följa upp dessa och sedan vara mer strategiska i de fortsatta satsningarna. Vad vill vi uppnå och hur? Hur ser kopplingen ut mellan kompetensutveckling och forskningsansatsen? Hur kopplar vi samman erfarenheter från skolverksamhet med erfarenheter från lärarutbildare? Och naturligtvis den avgörande frågan, hur kommer detta utvecklingsarbete elever och lärarstudenter till del?

Vi säger också ett stort GRATTIS till Arianit Kurti som den 12 juni försvarade sin avhandling "Exploring the multiple dimensions of context: Implications för the design och development of innovative technology-enhanced learning environments."  En mycket läsvärd avhandling. En hel del av det empiriska underlaget kommer från arbetet i temagruppen Amulets. Det här är ett intressant exempel på innovativ forskning där idéer och koncept bearbetats gemensamt av forskare och lärare. Målsättningen har varit att på ett medvetet sätt organisera miljöer i och utanför klassrummet där mobil och interaktiv teknik spelar en central roll för design av nya sätt att lära. Avhandlingen är framlagd i datavetenskap och har naturligtvis en teknisk framtoning i den meningen att det handlat om systemdesign, men är helt klart intressant också i ett pedagogiskt sammanhang. Inte för att den svarar på frågan om de genomförda aktiviteterna haft ökad effekt på lärandet i sig. Snarare visades möjliga vägar för design av lärmiljöer där mobil teknik kan ge ökad variation i undervisning och lärande. Och detta bör vara tillräckligt spännande för att också intressera forskare inom pedagogik. En tvärvetenskaplig ansats är därför välkommen. Nya lärmiljöer växer upp i spåren av den digitala utvecklingen där tekniska system är centrala. En möjlig väg att ta kontroll och inte låta tekniken få ett egenvärde är att just göra som Celekt-gruppen och Arianit gjort bl.a. i temagruppen Amulets.


Avslutningsvis vill jag önska alla medarbetar i projektet en skön och välbehövlig semester. Väl mött i höst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback